Kauppoihin erilliset hyllyt kotimaisille tuotteille, ehdottaa tuore selvitys

Kauppoihin erilliset hyllyosiot kotimaisille tuotteille ja laajempaa asiakastiedon hyödyntämistä. Vuorineuvos Reijo Karhisen maatalouden kannattavuusselvitys sisältää tuhdin nipun toimia, joista monet kiinnostavat toimet liittyvät kauppaan.

Selvityksessä sanotaan, että vastuullisuuttaan korostavan kaupan tulisi alkaa kilpailla selvästi nykyistä enemmän myös siitä, kenellä on selkeimmät ja positiivisinta huomiota herättävät hyllyosiot ainoastaan suomalaisille ruokatuotteille.

Selvityksessä ehdotetaan myös, että kaupassa myytävät ruokatuotteet, jotka eivät vastaa suomalaiselle ruuantuotannolle asetettuja vaatimuksia, olisivat selkeämmin kuluttajien havaittavissa.

Karhinen nostaa esille myös herkän aiheen, asiakastiedon hyödyntämisen. Hän ehdottaa raportissa, että luodaan edellytykset kaupan hallussa olevien asiakastietojen avaamisesta korvauksetta kolmansille osapuolille asiakkaan luvalla.

Selvityksen mukaan Suomi lukeutuu maailman kärkimaihin asiakastiedon määrässä ja laadussa. Kansainvälisessä vertailussa tätä dataa on poikkeuksellisen paljon johtuen päivittäistavarakaupan keskittyneisyydestä sekä pitkäjänteisen datan keräämisen perinteestä. Selvityksen mukaan asiakastieto olisi arvokas lisä myös alkutuottajille ja tavarantoimittajille niin tuote- kuin palvelukehityksessäkin.

–  Erityisen tärkeää tämä olisi uusien markkinoille pyrkivien verkkokauppojen näkökulmasta, raportissa kirjoitetaan.

Isojen pelureiden tukut myymään sisäisillä hinnolla

Pitäisikö kaupan alan suuret toimijat velvoittaa myymään tukuistaan pienille toimijoille tuotteitaan samaan hintaan kuin millä ne myyvät sisäisesti? Tämäkin olisi Karhisen mukaan syytä selvittää.

Karhinen perustelee ehdotustaan päivittäistavarakaupan voimakkaalla keskittymisellä. Uusien toimijoiden on vaikea tulla markkinoille. Päivittäistavarakaupassa S-ryhmällä ja Keskolla on erittäin vahva asema.

Karhisen selvityksen tavoitteena oli löytää keinoja maatalouden kannattavuuden parantamiseksi ja laadukkaan ruuantuotannon turvaamiseksi.

Suomalaisessa maataloudessa on ollut kannattavuuskriisi viime vuosina, ja tilanne on ollut heikkenemään päin. Keskustelua Karhisen raportista varmasti syntyy, sillä monilla ehdotetuilla toimilla olisi isot vaikutukset niin tuottajille, teollisuudelle, kaupalle kuin yhteiskunnallekin.

"Lopetetaan näennäisviljelyn tukeminen"

Selvitykseen liittyen on ollut odotuksia uusista tuista maataloudelle. Jos maatalouden lopettaville tuottajille ehdotettua kertakorvausta ei huomioida, raportissa ei vaikuteta esitettävän uusi tukia maataloustuotantoon.

Selvityksen tavoitteena oli kartoittaa mahdollisuudet lisätä maatalouden yrittäjätuloa yhteensä 500 miljoonalla eurolla. Raportin mukaan se on mahdollista, mutta edellyttää kuitenkin laaja-alaisia muutoksia ja uudistumista niin alkutuotannossa kuin koko ruokaketjussakin.

Selvityksessä todetaan, että on osin ajauduttu epäterveeseen tilanteeseen, jossa erittäin painokas tukilähtöinen ajattelu on omiaan estämään menestyvän yritystoiminnan kehittämisen pelkästään markkinatuottoihin pohjautuen. Karhinen pitää viljelijöiden tapaa toimia ymmärrettävänä, koska nykyinen EU-lähtöinen tukipolitiikka johtaa tähän.

–  Lopetetaan näennäisviljelyn tukeminen. Edellytetään tuen ehtona riittäviä myyntituottoja viljelystä, esimerkiksi tasoa 20  000 (euroa) vuodessa, ehdotetaan selvityksessä. Selvitys kehottaa pohtimaan asiaa, kun EU:n seuraavaa ohjelmakautta suunnitellaan.

Selvityksen mukaan tukea uudelleen suunnatessa pitää hyväksyä, että ne tuottajat, jotka lopettavat maatalouden myymällä peltonsa tai vuokraamalla ne kohtuullisin ehdoin tilojaan kehittäville maatilayrittäjille, saavat erillisen kertaluonteisen korvauksen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.