Kiinan verkkokauppa valtaa markkinaa

Kiinalaisten etuina muun muassa halvat hinnat ja edulliset kuljetukset.

Kiinalaisten verkkokauppojen suosio kasvaa hurjaa vauhtia. Kun vielä toissa vuonna viidennes suomalaisista verkkokaupan asiakkaista kertoi tehneensä viimeisen tilauksensa Kiinasta, viime vuonna näin oli tehnyt jo yli kolmannes vastaajista.

Tiedot käyvät ilmi postialan kansainvälisen järjestön IPC:n tutkimuksesta, johon vastasi runsaat tuhat suomalaista. Kiinan jälkeen seuraavaksi suosituimmat verkkokauppamaat olivat Saksa, Ruotsi, Britannia ja Yhdysvallat.

Suomen naapurimaissa Kiinan suosio on vieläkin suurempi. Esimerkiksi ruotsalaisista verkkokaupan asiakkaista 42 prosenttia ja venäläisistä 79 prosenttia oli tehnyt viimeisen tilauksensa Kiinasta.

Kiinasta ostetaan etenkin pienelektroniikkaa

Kiinan suurimpia verkkokauppoja ovat AliExpress, Wish, JD.Com, Light in the box ja Global eGrow. Niistä ostetaan etenkin kevyttä ja halpaa tavaraa kuten pienelektroniikkaa.

Tämä tavara lähetetään Suomeen pääosin kirjelähetyksinä, mikä on kaupoille erittäin halpaa Maailman postiliiton ikivanhan tariffijärjestelmän vuoksi. Järjestelmä luotiin vuonna 1969, kun internet otti vasta ensi askeleitaan ja postitse lähetettiin lähennä kirjeitä ja kortteja.

– Sen perusteella jakelukorvaus Euroopan posteille on erittäin pieni eikä kata todellisia kuljetus- ja lajittelukustannuksia, kertoo Postin kansainvälisen kirjeliiketoiminnan johtaja Noora Laaksonen.

Esimerkiksi AliExpress-verkkokaupan tuotteista yli 80 prosenttia toimitetaan ostajille postien kautta.

Suomi yrittää lobata muutoksia tariffijärjestelmään, mutta nopeaa apua ei ole luvassa, sillä YK:n alaisen postiliiton toimintasykli on hidas.

Lisäksi kiinalaisyritykset hyötyvät EU:n arvonlisäverodirektiivin tulkinnasta, jonka perusteella Suomi ei peri arvonlisäveroa alle 22 euron arvoisista lähetyksistä. Näin käy Postin mukaan 95 prosentissa lähetyksistä.

Tästä edusta kiinalaiskaupat joutuvat luopumaan viimeistään vuoden 2021 alussa, kun EU:n arvonlisäverodirektiivi muuttuu.

Yritykset onnistuneet luomaan uusia markkinapäiviä

Kilpailuetu ei kuitenkaan yksistään selitä kiinalaisyritysten suosion kasvua. Kiinalaiset ovat olleet äärimmäisen taitavia luomaan uusia markkinapäiviä eri puolille vuotta. Laaksosen mukaan näinä päivinä tarjoukset ovat suuria ja kysyntäpiikit korkeita.

Myös verkkokauppaan liittyvässä tekniikassa Kiina on muuta maailmaa edellä.

– Maksamisen ratkaisut ja sosiaalinen media ovat kiinni verkkokaupassa. Lisäksi maan sisäisesti toimitusajat ovat äärimmäisen nopeita, kertoo paketti- ja logistiikkapalveluiden kehitysjohtaja Sami Finne Postista.

Posti avaa tuhat uutta pakettiautomaattia