Kilpailu- ja kuluttajavirasto hyväksyi Stockmann Herkun myynnin S-ryhmälle

Sopimus yrityskaupasta tehtiin kesäkuussa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on hyväksynyt Stockmannin Herkku-ruokakauppojen Suomen liiketoiminnan myynnin S-ryhmän kolmelle osuuskaupalle ja SOK:lle. Herkun liiketoiminta Suomessa siirtyy S-ryhmälle vuodenvaihteessa. Herkun koko Suomen henkilöstö eli noin 700 henkeä siirtyy S-ryhmän palvelukseen.

Virasto edellyttää kuitenkin, että ruokakauppojen hankintojen tekemistä Tuko Logisticsilta jatketaan ensi vuoden loppuun asti, jotta vähittäiskaupan nykyinen markkinarakenne säilyy.

Sopimus yrityskaupasta tehtiin kesäkuussa. Virallinen ilmoitus kaupasta toimitettiin Kilpailu- ja kuluttajavirastolle elokuussa.  Virasto kertoi syyskuussa tutkivansa, estääkö yrityskauppa olennaisesti tehokasta kilpailua Suomen markkinoilla.

"Kilpailu ei esty olennaisesti"

Yrityskaupan vuoksi päivittäistavarakaupan markkinat keskittyvät entisestään, myöntää Kilpailu- ja kuluttajavirasto tiedotteessa.

– S-ryhmän markkinaosuus vahvistuu erityisesti Helsingin keskustassa, Tapiolassa ja Tampereella ja ylittää 40 prosentin rajan kaikilla muilla markkinoilla paitsi Turussa.

– Päivittäistavaroiden vähittäismyynnin markkinoille ei myöskään ole viime vuosina tullut uusia toimijoita eikä se ole todennäköistä lähivuosinakaan, Kilpailu- ja kuluttajavirasto toteaa.

KKV:n selvitysten perusteella yrityskaupan takia kilpailu ei kuitenkaan olennaisesti esty.

– Viraston taloustieteellisen analyysin perusteella yrityskauppa ei johda Stockmann Herkun tai sen läheisyydessä toimivien S-ryhmän liikkeiden hintojen nousuun tai laadun, valikoiman taikka palvelun heikkenemiseen, virasto toteaa.

Virasto asetti kaupan ehdoksi, että SOK, HOK-Elanto, Pirkanmaan Osuuskauppa, Turun Osuuskauppa ja S-Herkkukeittiö Oy sitoutuvat jatkamaan hankintojen tekemistä Tukolta ensi vuoden loppuun asti sillä yrityskaupasta seuraa Tukolle sopeutumisvaikeuksia.

– Tämä vaikuttaisi myös Tukon muiden omistajien, Wihurin ja Heinon Tukun, kilpailuasemaan. Pienten kilpailijoiden heikentyminen johtaisi erityisesti S-  ja osaltaan myös K-ryhmän aseman vahvistumiseen myös päivittäistavaroiden vähittäismarkkinoilla entisestään.

– Sitoumuksilla turvataan se, että päivittäistavaroiden vähittäiskaupan hankintamarkkinalla säilyy nykyhetken kilpailutilannetta vastaava markkinarakenne.

Herkut muuttuvat S-ryhmän lippulaivamyymälöiksi

SOK:n kenttäjohtajan Arttu Laineen mukaan Herkun toiminta jatkuu alkuun entisellään ja suuremmat muutokset myymälöissä näkyvät vasta ensi syksynä.

S-ryhmän tavoitteena on tehdä Herkuista S-ryhmän ruokakaupan lippulaivamyymälöitä. Herkut jatkavat toimintaansa kaikissa Stockmannin tavarataloissa.

Vuodenvaihteessa keskitytään vahdinvaihtoon, Laine sanoo tiedotteessa.

– Mutta jo heti vuoden alussa putoavat useiden tuotteiden hinnat, hän lisää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.