Kolumni: Terveyskulutus on jo geeneissä

Hyvinvointiin ja terveyteen panostaminen on ollut kasvava kulutustrendi jo yli kymmenen vuotta. Trendiä on voimistanut väestön vanheneminen ja terveysteknologian kehittyminen. Lisäksi globaalit skandaalit ruoan ja lääkkeiden tuotannossa ovat vieneet kuluttajien katsetta yhä tiiviimmin omaan terveyteensä.

Myös omaa ulkonäköä ja erityisyyttä korostava ajanhenki suosii tätä kehitystä.

Joitain vuosia sitten ruumiin hyvinvointia ja aktiivisuutta mittaavia teknologioita alkoi tulla markkinoille isolla ryminällä. Aktiivisuusrannekkeet ja erilaiset mobiilisovellukset mahdollistivat oman hyvinvoinnin jatkuvan seurannan.

Nykyisin pelkkä seuranta ei enää riitä, vaan teknologia mahdollistaa omatoimisia lääketieteellisiä testejä ja toimenpiteitä.

Viime aikoina kuluttajien kiinnostus omaan itseensä on siirtynyt astetta yksityiskohtaisemmalle tasolle, nimittäin geeneihin. Maailmalla on jo satoja yrityksiä, jotka tarjoavat kotona tehtäviä DNA-testipaketteja. Asiakaskunta koostuu pääosin niistä, jotka haluavat kartoittaa terveysriskejään tai ovat kiinnostuneita sukujuuristaan.

On kuitenkin yhä enemmän myös niitä, jotka haluavat parantaa ulkonäköään tai optimoida treeninsä ja ravintonsa vaikutuksia.

DNA-testien kuluttajamyynti on vielä melko vähäistä, mutta markkinat kasvavat nopeasti sitä mukaa, kun palvelut tulevat edullisemmiksi. Globaalisti testaus on yleisintä Yhdysvalloissa, mutta on laajentunut nopeasti Eurooppaan ja Kaukoitään.

Suomessa sairausriskejä kartoittavia geenitestejä teetetään paljon sairaaloissa, mutta kotitestaus on vielä melko vähäistä. Sen sijaan omien esi-isien alkuperä on alkanut kiinnostaa suomalaisia.

Globaaleilla markkinoilla DNA-testeille löytyy asiakkaita jo kuntoilijoidenkin keskuudessa. Testeissä luvataan voida tunnistaa geenejä, jotka vaikuttavat lihasmassaan, kestävyyteen, rasvanpolttoon ja aineenvaihduntaan.

Geenien väitetään kertovan myös, kuinka kuluttaja sietää kofeiinia tai onko hänellä taipumusta laktoosi-intoleranssiin tai vitamiinipuutoksiin. Jotkut yritykset tarjoavat löydösten pohjalta henkilökohtaista kunto- ja ravinto-ohjausta tai yhdistävät muita terveys- ja hyvinvointitutkimuksia palveluunsa.

Geenitestit ovat löytäneet tiensä myös kauneudenhoitoon. Koska ihon vanheneminen selittyy ainakin osittain geeneillä, kuluttajille tehdään DNA-pikatestejä esimerkiksi Lontoon Selfridges -tavaratalossa.

Tulosten perusteella tarjotaan personoituja voiteita, seerumeita ja elämäntapaohjeita.

On selvää, että kansainvälisissä yrityksissä tehtävissä geenitesteissä on eettisiä ongelmia erityisesti tietosuojan suhteen. Suomessa asiantuntijat myös tyrmäävät pikatestien luotettavuuden sairauksien kartoituksessa.

Sukututkimustenkin luotettavuuteen kehotetaan suhtautumaan varauksella. Kuntoon ja ulkonäköön liittyviä testejä pidetään yleisesti humpuukina. Testien markkinat kuitenkin kasvavat vääjäämättä, sillä ne vastaavat nykyihmisen tärkeimpiin tarpeisiin: haluun tuntea itsensä hyvinvoivaksi ja erityiseksi.

Kirjoittaja on Jyväskylän yliopiston sosiologian professori, joka on erikoistunut kulutuksen ja talouden tutkimukseen.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .