Kolumni: Virtuaalitodellisuus kaupankäynnissä on jo tätä päivää

On todennäköistä, että lähitulevaisuudessa myös matkakohteita aletaan valitsemaan laajennetun todellisuuden keinoin, Terhi-Anna Wilska kirjoittaa kolumnissaan.

Kansainvälinen verkkokauppa on noin 10–15 prosentin jatkuvassa vuosittaisessa kasvussa. Yksi verkkokaupan ongelmista on kuitenkin asiakaspalautusten suuri määrä, kun tuotteet eivät vastaa asiakkai den odotuksia.

Paitsi että esimerkiksi vaatteita ei pysty sovittamaan, on palautuksiin muitakin syitä. Erityisesti muotikaupassa arvellaan yhdeksi syyksi nuorten tapaa tilata kalliita merkkivaatteita ja ottaa itsestään niissä kuvia, jotka ladataan Instagramiin. Sen jälkeen vaatteet palautetaan.

Instagram-kuvillaan nuoret toimivat elävinä mallinukkeina verkostoilleen ja sikäli voivat parantaa verkkokaupan osumatarkkuutta. Nykyteknologia tarjoaa kuitenkin kehittyneempiäkin ratkaisuja, kuten mahdollisuuden tuotteiden sovittamiseen virtuaalisen ja laajennetun todellisuuden sovellusten avulla.

Laajennetussa todellisuudessa asiakkaan ympäristöön voidaan heijastaa todellisuutta täydentäviä kuvia, tekstiä, ääniä ja muita tehosteita. Virtuaalitodellisuudessa synteettinen näkymä korvaa todellisen tilan kokonaan ja kaikki äänetkin voivat olla keinotekoisia.

Uusimpien älypuheliminen teknologia mahdollistaa jo laajennetun todellisuuden sovellusten käytön esimerkiksi vaatekaupassa. Joillain kansainvälisillä vaate- ja kosmetiikkaketjuilla, kuten Sephoralla ja Urban Decaylla on sovellukset, jotka tuovat kotiin virtuaalisen sovitus-kopin tai meikkistudion.

 

Suomalaisille tutuin ratkaisu lienee Ikea Place -sovellus, joka mahdollistaa 3D-näkymät Ikean huonekaluista asiakkaiden omissa huoneissa.

Myöskään remontoidessa ei pian tarvitse enää jännittää seinien värin sopivuutta kotivalaistukseen, sillä remontti- ja väriliikkeiden sovellukset tuovat kaupan värivalikoimat suoraan asiakkaan seinille.

On todennäköistä, että lähitulevaisuudessa myös matkakohteita aletaan valitsemaan laajennetun todellisuuden keinoin. On eri asia katsoa kuvaa tai videota lomahotellin alueelta kuin olla sisällä ympäristössä. Ongelma toki on se, että nimenomaan virtuaalista todellisuutta pystyy manipuloimaan, koska se on lähtökohtaisesti keinotekoinen.

 

Kuluttajia kiehtoo verkkokaupassa sen riippumattomuus ajasta ja paikasta sekä mahdollisuus tehdä ostoksia kotisohvalla poissa ihmisjoukoista. Kuitenkin ostettavien tuotteiden näkeminen ja koskettelu aidossa ympäristössä on olennainen osa osto-tapahtumaa. Tätä perinteinen verkkokauppa ei mahdollista, mikä on suurin syy siihen, että 88 prosenttia globaalista myynnistä syntyy edelleen kivijalkakaupoissa. Mikäli laajennetun todellisuuden ratkaisut osoittautuvat toimiviksi, nimenomaan loppuun saatetut verkkokauppaostokset tulevat lisääntymään.

Laajennetun todellisuuden sovellukset mahdollistavat myös kokemusten visuaalisen jakamisen.

Toisin sanoen kun kotisohvalla istuessaan on ensin kalustanut huoneensa uudelleen ja sovittanut samalla uusia vaatteita, voi lopuksi jakaa koko komeuden sosiaalisessa mediassa ja kuulla ystävien kehut. Eikä tarvitse edes tilata mitään.

Kuulostaa siltä, mitä se onkin – epätodellista.

Kirjoittaja on Jyväskylän yliopiston sosiologian professori, joka on erikoistunut kulutuksen ja talouden tutkimukseen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.