Kolumni: Yllätys kolmion takaa

Lentomatkustajien määrä kasvoi Jyväskylässä viime vuonna, ja myös tänä vuonna lentoasema on ollut viime vuotta kovemmassa käytössä.

Lentoliikenteen jatkuminen on kuitenkin pysyvässä vaarassa. Finnairin uudet kolmioreitit Kajaanin tai Kokkolan kautta pidentävät matka-ajan pahimmillaan kolmeen tuntiin. Kun ottaa huomioon lentomatkustamisen viemän muun matka-ajan, henkilöauto ja juna ovat nopeampia kuin Finnairin vuoro hitaimmillaan.

Kolmioreitti tuli kolmion takaa pilaamaan lentoliikenteen parempaa suuntaa Jyväskylässä. Uppoaako Keski-Suomelle tärkeä lentoyhteys suomalaiseen versioon Bermudan kolmiosta?

Kolmiodraamaa kaupunkien välillä ei sentään syntyne, sillä kolmioreitti on huono ratkaisu kaikille, vaikka Finnair perustelee asiaa lentoliikenteen turvaamisella.

 

Monta kolmioleipää on syötävä, että Jyväskylän liikenneasiat saadaan kuntoon, sillä myös junaliikennettä on supistettu. Kolmiolääkkeisiin ei sentään tarvinne turvautua, sillä Onnibus perusti Jyväskylään liikennekeskuksensa. Omasta kolmiosta pääsee myös monilla muilla linja-autovuoroilla helposti eri puolelle Suomea.

Keski-Suomi voisi menestyä ilman lentoliikennettä, jos Helsinkiin saataisiin kaupungista nopeampi ja suorempi junayhteys. Jos se oikeasti syntyisi, Jyväskylän ja Keski-Suomen olisi parempi kilpailla pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun muodostaman kasvukolmion eli Suomen pyhän kolminaisuuden kanssa.

Vai tyydytäänkö lukemaan Jerry Cottonia ja Reginaa, joita Kolmiokirja ennen julkaisi?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.