Kuluttaja-asiamies kehottaa kassakriisissä olevan Norwegianin asiakkaita vaatimaan rahat takaisin perutuista lennoista

Lentoyhtiö Norwegianin taloustilanne vaikuttaa siltä, ettei lentoasiakkaiden tule vastaanottaa lentopisteitä rahapalautusten sijasta, katsoo kuluttaja-asiamies.

Jos yhtiö menee konkurssiin, lentopisteitä vastaanottanut asiakas saattaa menettää oikeutensa vaatia rahoja takaisin luottokorttiyhtiöiltä.

Kuluttaja-asiamies on pyytänyt selvitystä Norwegianin asiakasviestinnästä, jossa ei ole riittävän selvästi tuotu ilmi rahanpalautusvaihtoehtoa tilanteessa, jossa lento on peruttu. Sen sijaan yhtiö on korostanut cash points -järjestelmäänsä eli lentopisteitään hyvityksen muotona.

–  Nyt ei ole oikea aika ottaa vastaan Norwegianin tarjoamia cash pointseja, sillä lentojen toteutuminen on epävarmaa. Pisteet ovat myös Norwegianin tähänastisten ehtojen mukaan olleet voimassa vain vuoden myöntämishetkestä. Kannattaa siis vaatia palautuksia takaisin rahana, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo tiedotteessa.

Väänänen muistuttaa, että asiakkailla on oikeus saada lentoyhtiön peruman lennon korvaus rahana.

Velkajärjestelyjen kohtalo ratkeaa ensi viikolla

Norwegian on koronakriisin vuoksi ajautunut suuriin talousvaikeuksiin. Yhtiö kertoi maanantaina, että sen kassa tyhjenee kokonaan ellei se saa valtion takaamia 2,7 miljardin kruunun (240 miljoonan euron) lainoja toukokuun puoliväliin mennessä. Osana kriisisuunnitelmaa Norwegianin velkojille on tarjottu vaihtoehtoa vaihtaa lainoja yhtiön osakkeisiin. Velkajärjestelyn kohtalosta päättää Norwegianin yhtiökokous ensi maanantaina.

Norwegianin lentokapasiteetista on jäädytetty 95 prosenttia. Yhtiö on arvellut, että liikennettä voidaan asteittain palauttaa vasta ensi vuoden puolella.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Norwegianin kassa tyhjenee vauhdilla – maksaa vain pakolliset laskut

Uusimmat

Talous

Kiinan maskinvalmistajat eivät enää paina töitä päivin öin – osa uusista toimijoista on jo jättänyt alan

Kenkäkaupan konkari Jarmo Toivonen halusi tuoda iloa koronavuoden keskelle – kaupungin vanhin yhdistys Jyväskylän Kauppalaisseura on ehtinyt jo 145-vuotiaaksi

S-ryhmän verkkokauppa kukoistaa, mutta hotellit ja ravintolat kärsivät koronakriisistä

Suomen Kotidatan työriidan sovittelu keskeytyi – Ammattiliiton mukaan lakko vaikuttaa todennäköiseltä, Kaupan liitto vie asian työtuomioistuimeen

"Suomesta on ollut tukitalous" – Jyväskylässä paljon kiinteistöjä omistavan pörssiyhtiön toimitusjohtajan mielestä lukuisat etuudet ja runsas vapaa-aika tekevät työnteosta kannattamatonta

Hampurilaisravintoloiden kisan haastaja rantautuu Jyväskylän ytimeen – ketju lupaa, että raaka-aineet ovat 95-prosenttisesti kotimaisia

Tuleeko UPM:ltä täystyrmäys Keski-Suomelle? Talouselämä-lehden mukaan Jämsänkosken ja Kaipolan tehtaita uhkaa sulkeminen

Opiskelija-asuntoja rakennetaan Jyväskylän parhaille paikoille – "Vuokralaisilla on enemmän valinnanvaraa kuin 5–10 vuotta sitten"

Koronan aiheuttama kysyntäkuoppa pudotti Outokummun tuloksen tappiolliseksi

Tiktok uhkaa Trumpin hallintoa oikeustoimilla Yhdysvalloissa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.