Kuluttaja-lehti: Outlet-myymälä voi olla kalliimpi kuin marketti

Tunika maksoi outletissa liki 20 euroa enemmän kuin marketissa.

Suomessa on valtava määrä erilaisia outlet-myymälöitä ja tehtaanmyymälöitä, joissa tavaroita myydään mielikuvalla tavallista halvemmista hinnoista. Tosiasiassa pelkkään outlet- tai tehtaanmyymälä-sanaan ei liity lupausta halvemmista hinnoista.

Kuluttaja-lehti (4/2016) vertaili muutamien Suomi-brändien hintoja outlet-myymälöissä ja Prismassa. Pistokoe osoitti, etteivät outletit ole välttämättä halvimpia ostospaikkoja.

Esimerkiksi Iittalan Kastehelmi-lautasen sai marketista 1,65 euroa halvemmalla kuin satunnaisesti valikoiduista outlet-myymälöistä. Marketissa lautanen maksoi huhtikuussa tehdyssä selvityksessä 12,95 euroa. Vantaan, Napapiirin ja Vaasan Iittalan outletissa hinta oli 14,60.

Nanson tunikan sai marketista 19,95 euroa halvemmalla kuin outletista. Prismassa tunika maksoi 49,95 euroa, mutta Haminan, Vantaan ja Hämeenlinnan Nanson myymälässä tunikasta joutui maksamaan 69,90 euroa.

Outletit, tehtaanmyymälät ja ystävämyynnit ovat niin suosittuja, että monet ketjut muuttavat perusmyymälöitään outleteiksi. Kuluttaja-lehden mukaan esimerkiksi Iittalalla on Suomessa 23 outlet-myymälää, mutta vain kahdeksan tavallista myymälää.

Outlet luo mielikuvan halvoista hinnoista, vaikka hinnat olisivat todellisuudessa marketteja ja kivijalkamyymälöitä kovemmat. Siinä ei ole mitään väärää, ellei anna harhaanjohtavia hintatietoja. Kuluttaja-lehden mukaan outletit kuitenkin mainostavat harvoin alennuksilla. Ihmiset vain olettavat, että outletit ovat halvempia.

Lähde:

Kuluttaja 4/2016

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.