Kuluttaja-lehti: Outlet-myymälä voi olla kalliimpi kuin marketti

Tunika maksoi outletissa liki 20 euroa enemmän kuin marketissa.

Suomessa on valtava määrä erilaisia outlet-myymälöitä ja tehtaanmyymälöitä, joissa tavaroita myydään mielikuvalla tavallista halvemmista hinnoista. Tosiasiassa pelkkään outlet- tai tehtaanmyymälä-sanaan ei liity lupausta halvemmista hinnoista.

Kuluttaja-lehti (4/2016) vertaili muutamien Suomi-brändien hintoja outlet-myymälöissä ja Prismassa. Pistokoe osoitti, etteivät outletit ole välttämättä halvimpia ostospaikkoja.

Esimerkiksi Iittalan Kastehelmi-lautasen sai marketista 1,65 euroa halvemmalla kuin satunnaisesti valikoiduista outlet-myymälöistä. Marketissa lautanen maksoi huhtikuussa tehdyssä selvityksessä 12,95 euroa. Vantaan, Napapiirin ja Vaasan Iittalan outletissa hinta oli 14,60.

Nanson tunikan sai marketista 19,95 euroa halvemmalla kuin outletista. Prismassa tunika maksoi 49,95 euroa, mutta Haminan, Vantaan ja Hämeenlinnan Nanson myymälässä tunikasta joutui maksamaan 69,90 euroa.

Outletit, tehtaanmyymälät ja ystävämyynnit ovat niin suosittuja, että monet ketjut muuttavat perusmyymälöitään outleteiksi. Kuluttaja-lehden mukaan esimerkiksi Iittalalla on Suomessa 23 outlet-myymälää, mutta vain kahdeksan tavallista myymälää.

Outlet luo mielikuvan halvoista hinnoista, vaikka hinnat olisivat todellisuudessa marketteja ja kivijalkamyymälöitä kovemmat. Siinä ei ole mitään väärää, ellei anna harhaanjohtavia hintatietoja. Kuluttaja-lehden mukaan outletit kuitenkin mainostavat harvoin alennuksilla. Ihmiset vain olettavat, että outletit ovat halvempia.

Lähde:

Kuluttaja 4/2016

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Talous

Puukauppa hyytyi viidenneksen – Kantohinnoissa oli luisua ja nettikauppa harppasi pitkän askeleen

Ruotsalainen Alfa Laval ostamassa Metson ja Outotecin yhdistymisen ulkopuolelle jääneen Neleksen – kaupan arvo on 1,7 miljardia euroa

Puukauppa kävi nihkeästi alkuvuonna – maaliskuusta lähtien kauppa on kuitenkin käynyt samaan tahtiin kuin vuosi sitten

Koronan vaimentamilla pörssiyhtiöillä kova paine kertoa näkymistään – tuloskaudesta odotetaan synkkää

Lentoyhtiö Emirates saattaa vähentää yhteensä jopa 9  000 työpaikkaa koronapandemian takia

Divaritoiminnassa kivijalkaliike säilyy pääpaikkana – Nettikaupalla on tärkeä rooli täydentäjänä, mutta kanta-asiakkaat asioivat liikkeissä

Yhdysvaltain ja Ranskan digiverokiista jatkuu – USA julkisti uusia tullimaksuja 1,3 miljardin dollarin erälle ranskalaistuotteita

Keskolta myönteinen tulosvaroitus koko vuodelle – Kehitys on ollut odotettua myönteisempää rauta- ja päivittäistavarakaupassa

Tapahtumat kuin agenttiromaanista: Wirecardin maan alle painuneella johtajalla yhteyksiä salaisiin palveluihin – levitti tietoja Itävallassa ja Britanniassa

Asuntokaupat palasivat kesäkuussa edellisen vuoden tasolle – "Ostajien ja myyjien luottamus markkinaan on nyt palautunut"

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.