Kuluttajavirasto: Sähköä ei pitäisi myydä puhelimessa

Monimutkaisia sopimuskokonaisuuksia ei pitäisi Kuluttajaviraston mielestä lainkaan myydä puhelimitse. Puhelimitse tarjotaan esimerkiksi säästämistuotteita, matkapuhelin- ja laajakaistaliittymiä sekä maksutelevisio- ja sähkösopimuksia, jotka eivät sovellu tähän kauppatapaan.

Kaikki myyjät eivät noudata kuluttajansuojalaissa määriteltyjä markkinoinnin perussääntöjä.

– Puhelinmyyjät ovat antaneet asiakkaille harhaanjohtavia tietoja tai jättäneet ostopäätöksen kannalta olennaisia tietoja kertomatta. Asiakkaita on painostettu tilaajiksi ja heille on lähetetty tuotteita, joita he eivät ole tilanneet, selvittää johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Myyjät eivät ole aina kertoneet asiakkaille heidän oikeudestaan peruuttaa sopimus 14 vuorokauden kuluessa, Peltonen jatkaa.

– Puhelinmyynnin ongelmat vaativat ripeitä toimia. Jos itsesääntely ei toimi, on selvitettävä mahdollisuuksia muuttaa nykyistä lainsäädäntöä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.