Kymmenen K-Marketia kitkee ruokahävikkiä kännykkäsovelluksella Jyväskylässä

Kauppias arvioi, että myymälää kohti tulee päivittäin tarjolle puolenkymmentä poistotuotteiden ruokakassia.

Kymmenessä jyväskyläläisessä K-Marketissa otetaan syyskuun aikana käyttöön ResQ Club -niminen kännykkäsovellus, joka on tullut suomalaisille tutuksi jo parin vuoden ajan ravintoloiden hävikkiruokaa myyvänä palveluna.

Mukaan tulevat kaupat tarjoavat ResQ Club-sovelluksessa viimeisen myyntipäivän tuotteita vähintään 50 prosentin alennuksella. Sovelluksen kautta myytävät tuotteet ovat myyntihetkellä edelleen myyntikelpoisia, mutta niiden viimeinen myyntipäivä tai parasta ennen -merkintä on tänään.

Vaikka suurin osa suomalaisen kuluttajan ruokahävikistä syntyy kotitalouksissa, on ruokakauppojen osuus (20 prosenttia) elintarvikeketjun ruokahävikistä merkittävä.

Kauppiaspariskunta Kirsi ja Tero Lehtonen aloitti ResQ:n käytön viime viikolla Lohikosken, Ainolan, Kekkolantien, Kuokkalanpellon sekä Kangaslammen K-Marketeissa. Toistaiseksi lähes jokainen ResQ-ruokakassi on tehnyt kauppansa.

Kasseihin kootaan punalaputettuja tuotteita, joiden viimeinen päiväys on samana päivänä.

– Päivässä tarve on 5–6 kassia myymälää kohti eli kaikissa viidessä kaupassamme kootaan päivittäin yhteensä kolmisenkymmentä kassia, Tero Lehtonen kertoo.

Hänen mukaansa kasseihin pyritään kokoamaan saman tuoteryhmän tuotteita, mutta myös useista tuoteryhmistä koottavia yllätyskasseja myydään.

Lehtosten K-Marketeissa tuotteet saavat punaiset alennuslaput pari päivää ennen viimeistä myyntipäivää.

– Hienoa, että tuotteet menevät käyttöön. Samalla biojätteen määrä on saatu pienennettyä puoleen, Lehtonen kertoo.

Reetta ja Henri Puromäen K-kaupat Jyskä, Äijälä, Aittorinne, Halssila ja Vaajakoski aloittavat ResQ-yhteistyön myöhemmin syyskuussa.

ResQ Club laajensi toimintaansa päivittäistavarakauppaan huhtikuussa. Tähän mennessä yli 40 K-Marketia on liittynyt palveluun. Vastaanotto on ollut ResQ Clubin kehitysjohtaja Antti Tuomolan mukaan erinomainen.

– Olemme laajentaneet päivittäistavarakonseptiamme aktiivisesti ympäri Suomen. Kaikki yhteistyökaupat käyttävät sovellusta pääosin seitsemän päivää viikossa, ja lähes kaikki hävikkiruoka on saatu myytyä kuluttajille, Tuomola kertoo.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .