Kysely: Mainonnan alamäki jatkuu mutta loivenee

Mainonnan alamäki jatkuu tänäkin vuonna, tosin hieman loivempana kuin vielä syksyllä odotettiin. Tämä ilmenee Mainostajien Liiton barometrista, jonka mukaan lähes kolmannes mainostajista aikoo käyttää markkinointiviestintään vähemmän rahaa kuin viime vuonna. Panostuksia aikoo lisätä 17 prosenttia.

Printtimedialle kysely tuo huonoja uutisia, sillä mainonta sanomalehdissä näyttää edelleen vähenevän. Myös aikakauslehtien näkymät ovat heikentyneet entisestään. Sen sijaan panostukset verkkomainontaan ovat yhä kasvussa.

Joulukuussa tehtyyn kyselyyn vastasi 80 Mainostajien Liiton jäsenyritystä. Arviot olivat nyt jonkin verran myönteisempiä kuin edellisessä barometrissa. Liitto näkeekin markkinoilla jo pieniä elpymisen merkkejä, mutta sen mukaan odotettu käänne ei ole vielä toivotun suuruinen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.