Lentoliikenteen kasvu hiilineutraaliksi vuodesta 2020 lähtien – matkalaukun keventäminenkin auttaa

Biopolttoaineiden merkitys on keskeinen päästöjen vähentämisessä lähivuosikymmeninä.

Lentoliikenteessä kilpailu matkustajista on kovaa, mutta ilmastotyötä lentoyhtiöt tekevät yhteistyössä.

– Alan yhteisinä tavoitteina ovat päästöjen vähentäminen 1,5 prosenttia vuosittain vuoteen 2020 mennessä, hiilineutraali kasvu vuodesta 2020 lähtien ja päästöjen puolittaminen vuoteen 2050 mennessä vuoden 2005 tasosta, kertoo Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki.

Hiilineutraalista kasvusta sovittiin viime vuoden lokakuussa YK:n alaisen kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAOn kokouksessa. Hiilineutraali kasvu on keskeinen tekijä lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen hyvitysjärjestelmässä (Corsia), joka on parhaillaan lausunnoilla 192 YK:n jäsenvaltiossa.

– Päätös oli historiallinen, sillä mikään muu liikenteen tai teollisuuden ala ei ole aiemmin ottanut käyttöön maailmanlaajuista järjestelmää hiilidioksidipäästöjen hallintaan, sanoo johtava asiantuntija Katja Lohko-Soner liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Myös Ihamäen mukaan päätös on ainutlaatuinen, sillä lentoliikennettä kohdellaan päästöissä kuin yhtä maata.

Alan sitoutuneisuudesta päästöjen vähentämiseen kertoo se, että vaikka järjestelmä on vapaaehtoinen vuosina 2021–26, siihen ilmoittautui mukaan 72 valtiota, Suomi mukaan lukien. Mukana ovat myös esimerkiksi Kiina ja Yhdysvallat. Mukana olevat valtiot vastaavat lähes 90 prosenttia kansainvälisen lentoliikenteen päästöistä.

Corsian tavoitteena on, että vuodesta 2020 alkaen lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt eivät kasva verrattuna vuosien 2019–2020 päästöjen keskiarvoon. Päästöjen kasvaessa lentoyhtiöiden tulee hyvittää kasvu ostamalla muiden alojen päästövähennysyksiköitä hiilimarkkinoilta. Hyvitys koskee yhtiöitä, jotka lentävät Corsia-järjestelmään kuuluvien valtioiden välisiä reittejä. Päästöoikeuden hinta on vielä auki.

Kansainvälisen lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat noin kaksi prosenttia ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Liikenteen päästöistä lentoliikenteen osuus on 11 prosenttia.

Lentoliikenteen voimakkaan kasvun takia päästöt moninkertaistuisivat tulevaisuudessa, ellei niitä rajoiteta. Liikenteen kasvu on vuositasolla arviolta viisi prosenttia.

Polttoaineen kulutuksen vähentäminen keskeistä

Lentoliikenteen päästöjen vähentämisessä keskeisessä roolissa on polttoaineen kulutuksen vähentäminen. Mitä vähemmän polttoainetta kuluu, sitä vähemmän syntyy päästöjä. Samalla lentoyhtiöt säästävät, sillä lentämisessä suurin kuluerä on polttoaine.

Lentoyhtiöillä on käytössä neljän pilarin ohjelma päästöjen vähentämiseen.

– Tärkein on teknologia eli uusi kalusto. Esimerkiksi Finnairin uusi 350-laivasto vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä 20 prosenttia aiempaan vastaavaan konetyyppiin verrattuna, kertoo Ihamäki.

Toinen keskeinen keino on biopolttoaineet, tai kestävät vaihtoehtoiset polttoaineet, kuten lentoliikenteessä uusista, ilmastoa vähemmän kuormittavista polttoaineista puhutaan.

Finnair on tähän mennessä tehnyt kolme lentoa biopolttoaineilla. Ensimmäinen oli heinäkuussa 2011, jolloin Amsterdam–Helsinki-väli lennettiin ravintoloiden käytetystä paistinrasvasta valmistetulla polttoaineella.

Biopolttoaineiden käyttö on kuitenkin vielä vähäistä, sillä ne ovat huomattavasti kalliimpia kuin tavallinen kerosiini. Lentokoneille on sertifioitu puolenkymmentä biopohjaista polttoainetta.

– Odottelemme edelleen lentokoneisiin sopivan biodieselin sertifiointia. Tavoitteena on, että saamme biopolttoainetta jatkuvaan jakeluun Helsinki-Vantaalle, sanoo Ihamäki.

Myös biopolttoaineilta vaaditaan kestävyyttä kaikilla kriteereillä mitattuna.

– Ne eivät saa esimerkiksi lisätä metsäkatoa tai vaarantaa ruuantuotantoa. Kun lentoliikenteessä aletaan käyttää enenevässä määrin biopolttoaineitta, raaka-ainetta tarvitaan valtavasti, huomauttaa Ihamäki.

Kolmas keino päästöjen vähentämisessä on infrastruktuuri eli yhtenäisen ilmatilan saaminen lentoliikenteelle. Tällöin lentoreitit voidaan optimoida entistä paremmin. Neljäs keino on vähentää lentokoneen painoa, jolloin polttoainetta kuluu vähemmän.

Päästöoikeuksia ostetaan laitoksilta

Kun päästöjä ei enää muutoin saada vähennettyä, turvaudutaan päästökauppaan. Lentoyhtiöt voivat päästöjen ylittyessä ostaa laitoksilta päästöoikeuksia.

– Mikäli päästöt ylittyvät, Corsiassa koko lentoliikenne maksaa päästöistä yhteisesti, eli maksamme omista ja myös koko alan päästöjen kasvusta, huomauttaa Ihamäki.

Tulevan Corsian lisäksi Eta-maita koskee myös EU:n päästökauppa. Corsia koskee vain kansainvälisiä lentoja mutta EU:n päästökauppajärjestelmä koskee myös Eta-maiden sisäisiä lentoja.

EU:n päästökaupan piiriin kuuluvien lentoyhtiöiden tulee vuosittain palauttaa päästöjään vastaava määrä päästöoikeuksia. Lentoyhtiöt saavat osan päästöoikeuksista ilmaiseksi ja loput ne voivat ostaa huutokaupoista, muilta lentoyhtiöiltä tai päästökaupan piiriin kuuluvilta laitoksilta.

– EU:n lentoliikenteen päästökauppa tulee todennäköisesti jatkumaan jossain muodossa Corsian rinnalla, sanoo lentoliikenteen päästökaupan erityisasiantuntija Tiia Jyräsalo Trafista.

Matkalaukun keventäminen auttaa

Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATAn mukaan reilut 30 liittoon kuuluvaan lentoyhtiötä tarjoaa päästökompensointia matkustajille. Päästökompensointi tarkoittaa sitä, että lennon aiheuttaman hiilidioksidipäästön voi kompensoida lahjoittamalla rahaa ilmaston hiilidioksidikuormitusta vähentäviin hankkeisiin.

Finnair ei ole lähtenyt mukaan päästökompensaatioon mutta tarjoaa mahdollisuuden lahjoittaa rahaa tai kanta-asiakkaiden lentopisteitä ympäristöhankkeisiin. Lisäksi Suomessa ympäristöjärjestöjen kautta voi tehdä päästökompensaatiolahjoituksia.

– Finnairissa lähtökohta on se, että yhtiön tehtävä on vähentää päästöjä ja matkustajien tehtävä on katsoa, miten he lentävät ja millä yhtiöllä, sanoo Ihamäki.

Lentomatkustamisen aiheuttamia päästöjä voi kukin vähentää pakkaamalla mukaan matkalle mahdollisimman vähän tavaraa. Kun lentokoneen painoa saadaan vähennettyä, polttoainetta kuluu vähemmän.

Toinen keino vähentää päästöjä on kiinnittää huomiota lentojen reitityksiin. Ihamäen mukaan monille yrityksille ympäristöasiat ja työntekijöiden hyvinvointi ovat keskeisiä, mutta lentolipun kohdalla hinta nousee ratkaisevaksi, ja lentoreitit monine vaihtoineen voivat olla hyvin pitkiä.

– Saatetaan laittaa työntekijä lentämään vaikkapa Aasiaan Lontoon kautta, jolloin työntekijältä menee kokonainen työpäivä ennen kuin hän on jälleen Helsingin päällä. Mitä pitemmät reititykset, sitä enemmän aiheutuu myös päästöjä lentomatkustajaa kohden, Ihamäki muistuttaa.

Finnair kannustaa myös matkustamaan eri välineillä ja on aloittanut yhteistyön Saksan rautatieyhtiön Deutsche Bahnin kanssa tarjoamalla lento–juna-yhdistelmälippuja viidestä kaupungista Saksasta. Junalla pääsee 5 600 eri kohteeseen Euroopassa.

– Lennetään ne matkat, mitkä ovat pitkiä tai muuten hankalia ja matkustetaan helpot yhteydet ympäristöystävällisesti junalla, kannustaa Ihamäki.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .