MTV3:n kysely: Kauppa keskittynyt liikaa

Suomen päivittäistavarakauppa on liian keskittynyttä S- ja K-ryhmille, arvioi valtaosa MTV3:n uutisten mielipidetiedusteluun osallistuneista. Suomalaisista kolme neljästä arvioi kaupan olevan liian keskittynyttä.

Kaupan liiton mukaan palveluntarjonta on harvaan asutussa Suomessa keskittynyttä monilla aloilla, koska muun muassa kuljetusketjut suosivat sitä.

Vaikka enemmistö tutkimukseen haastatelluista pitikin päivittäistavarakauppaa liian keskittyneenä, vain vähemmän kuin neljä kymmenestä oli valmis maksamaan pikkukaupan tiskiltä ostetusta ruuasta enemmän kuin hypermarketin valikoimista.

Tutkimus tehtiin maalis-huhtikuun vaihteessa. Think If Laboratoriesin nettipaneelitutkimukseen vastasi reilut 2 000 ihmistä. Virhemarginaali on kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.