Maija Suutarisen ylijäämäomenista syntyi käsityöläishillo, joka kiinnostaa jo Saksassa

Syksyllä 2017 Hakamaan lammastilan emäntä Maija Suutarinen keitti joulumyyntiin hilloa omenoista, jotka olisivat muuten päätyneet kaatopaikalle. Yrittäjä pohti, että valtavalle määrälle hävikkihedelmiä olisi parempaakin käyttöä.

– Kakkoslaatuisessa omenassa voi olla esimerkiksi vain pieni kauneus- tai muotovirhe. Etsin omenatuottajia ja marjanpoimijoita ja pian sain hilloille myös ensimmäiset jälleenmyyjät, Suutarinen sanoo.

Käsityöläishillojen valmistaminen oli sopiva lisä lampaanlihatuotteiden rinnalle, sillä myös niissä toteutuivat ekologiset arvot.

Viime keväänä Suutarinen lähti mukaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun Vientivalmiuksien kehittäminen Saksan markkinoille – Grüne Woche IGW2019 -yritysryhmähankkeeseen ja vuoden alussa Suutarinen pakkasi hillot mukaansa Saksan Grüne Woche -elintarvikemessuille.

Tuotteet herättivät kiinnostusta ja kehuja, sillä hilloissa on reilusti enemmän hedelmää ja marjaa ja toisaalta vähemmän sokeria kuin saksalaishilloissa.

Messumatkan aikana löytyi jo kiinnostunut jälleenmyyjä Saksaan ja parhaillaan etsitään sopivaa maahantuojaa, jolle pienen yrityksen tuotteet olisivat hyvä lisä valikoimaan.

– Yhteydenottoja ja keskusteluja on käyty myös yksittäisten, pienten saksalaisten kauppojen kanssa, jotka sopivat hyvin pienen suomalaisyrityksen kumppaniksi, Suutarinen sanoo.

– Olen aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja käyn siellä keskusteluja eri toimijoiden kanssa. Yhdessä tällaisessa keskustelussa löytyi ensimmäinen saksalaiskontakti.

Suutarisen mukaan messukokemus oli silmiä avaava. Hän huomasi, ettei suomalaistuotteiden puhtaus tai tuotantotavat ole välttämättä tiedossa ellei niitä erityisesti rummuta. Myös tuotteiden pakkaustekniset asiat nousivat esiin.

– Vaikka olen alusta asti kiinnittänyt paljon huomiota pakkauksiin ja ne suunnittelee aina ammattilainen, opin paljon uutta. Saksassa meidän tuotteet myydään eri koossa kuin Suomessa. Siellä tykätään myös erilaisista sertifikaateista.

Suutarinen korostaa, että pientuottajan täytyy miettiä pakkaus­asioita erityisen tarkasti, sillä kuluttaja valitsee itselleen vieraan tuotteen pakkauksen, ei sisällön perusteella.

Vientivalmiuksien kehittämishanke on vielä kesken, mutta jo nyt Suutarinen kokee saaneensa siltä paljon.

– Meille on yrittäjien kesken muodostunut tiivis yhteistyöjengi, joka antaa vertaistukea ja markkinoi toinen toistensa tuotteita.

– Jos meillä ei olisi ollut tiivistä kanssakäymistä lähes kahden viikon ajan messuilla, ei ehkä uskaltaisi kysyä niin rohkeasti mielipidettä eri asioista.

Suutarinen sanoo kartoittavansa uusia paikallisia ja kansallisia hankkeita, joissa erilaisia kehitysideoita voisi viedä eteenpäin.

– Koskaan ei tiedä onnistunko viemään kaikkia ajatuksia maaliin, mutta se riski on otettava.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .