Mainosrahaa siirtyy digitaalisiin palveluihin

Vuosi sitten mainontaa lisäsi kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen.

Vähittäiskaupan mainonta romahti tammikuussa 21 prosenttia vuoden takaisesta, kertoo Kantar TNS Ad Intelligence. Yksi syy on, että vertailuluku on poikkeuksellisen korkea, sillä vuosi sitten mainontaa lisäsi kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen.

Johtaja Veli-Pekka Ääri SOK:sta arvioi, että taustalla on digitalisaatio. Kaupan aukiolojen vapauttaminen on hänen mukaansa detalji isossa kuvassa.

Hän arvioi, että kuluttajien mediakäyttäytyminen on muuttunut. Lukijoista on tullut katselijoita.

– Sanomalehti-ilmoitusten varoja on siirretty S-mobiilin kaltaisiin palveluihin, Ääri kertoo.

Hänen mukaansa markkinoinnissa painopiste on siirtymässä mainoksista palvelujen suuntaan.

–  Digitaaliset palvelut ovat jo hyvin pitkälle sellaisia, että sähköinen mainonta ja markkinointi eivät ole relevantteja kuvaamaan muutosta, Ääri sanoo.

S-ryhmä otti vuonna 2014 tavoitteekseen puolittaa sanomalehtimainonnan määrä kahdessa vuodessa. Viime vuoden lopussa sanomalehtimainonta oli Äärin mukaan vähentynyt 49 prosenttia.

– Mediasiirtymällä lukijoista katselijoihin on saatu tehot ylös ja kustannukset alas.

Ääri kertoo, että myös halpuutus-kampanja on tuonut 20 miljoonan euron säästöt markkinointikuluissa kolmen vuoden aikana.

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto kertoo, että verkkomainonta ja suorat kontaktit kuluttajiin ovat lisääntyneet. Muun muassa Kesko on kasvattanut verkkomainontaansa.

– Valinta riippuu kunkin yrityksen ja ketjun strategiasta, hän sanoo.

Selkeä suuntaus on hänenkin mukaansa se, että printtimainonta on vähentynyt.

Ei kannata tehdä salaa

Viime vuoden tammikuussa kauppojen aukioloaikojen vapauttamisesta seurasi Luodon mukaan se, että kaupat joutuivat tiedottamaan uusista aukioloajoista.

– Silloin kun vapaat aukioloajat mahdollistettiin niin halusimme hyödyntää sen heti. Sitä ei kannata tehdä salaa, ja sen takia siitä viestitimme paljon, Ääri kertoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Talous

Sitowise osti jyväskyläläisen IT-yritys Ficonic Solutionsin – ostajayhtiö palkkaa lisää henkilöstöä Jyväskylään

Ilkka-Yhtymä kohensi tulostaan – jäissä ollut ilmoitusmyynti elpyi hieman kesäkuussa

Keskisuomalaisen painoyhtiö Lehtisepät aloittaa yt-neuvottelut Jyväskylässä – vaarassa 20 henkilötyövuotta

Etätöihin siirtyneet suomalaiset päivittivät kodintekniikkaa ahkerasti koronakeväänä

Koronakevät runteli pahoin öljy-yhtiöitä ja autoteollisuutta – Shellin tappiot nousivat huhti-kesäkuussa 18,1 miljardiin dollariin

Teollisuuden uudet tilaukset kesäkuussa lähes 12 prosenttia viime vuotta jäljessä

Jyväskylästä lähtöisin oleva sometoimisto Siliä Oy myytiin helsinkiläiselle MySomelle – ollut mukana Tubeconin järjestämisessä

Koronavirus romahdutti saudien öljy-yhtiön tuloista yli 70 prosenttia – silti miljardien voitot vuoden toiselle neljänneksellä

Kiinan maskinvalmistajat eivät enää paina töitä päivin öin – osa uusista toimijoista on jo jättänyt alan

Kenkäkaupan konkari Jarmo Toivonen halusi tuoda iloa koronavuoden keskelle – kaupungin vanhin yhdistys Jyväskylän Kauppalaisseura on ehtinyt jo 145-vuotiaaksi

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.