Makeisvero ei purrut karkinhimoon – virvoitusjuomavero sai välttämään sokerijuomia

Vaikka makeisvero nosti selvästi makeisten hintoja, se ei ole vaikuttanut makeisten kysyntään. Asia käy ilmi Palkansaajien tutkimuslaitoksen tuoreesta raportista.

Virallinen perustelu vuonna 2011 käyttöön otetulle makeisverolle oli kerätä verotuloja. Poliittisessa keskustelussa selvä tavoite oli kuitenkin ohjata kulutusta terveellisempään suuntaan.

Makeisvero peritään makeisten ohella jäätelöstä.

Vuonna 2014 käyttöön tullut virvoitusjuomavero sen sijaan on alentanut sokerillisten juomien kulutusta ja ohjannut sitä sokerittomiin juomiin.

Onnistunut terveellisiin tuotteisiin ohjailu näyttää raportin mukaan vaativan sitä, että ostettavissa on riittävän samantyyppisiä, terveellisempiä vaihtoehtoja. Niitä on saatavilla limonadeissa, heikommin makeisissa ja jäätelössä.

Jättimäinen aineisto S-ryhmältä

Tutkimuksessa oli käytössä S-ryhmältä saatu, useiden satojen miljoonien havaintojen aineisto. Sen avulla oli mahdollista verrata makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien sekä makeisverottomien tuotteiden hintoja ja kulutusta.

Raportin mukaan aineisto kuvaa kattavasti makeisten kulutusta Suomessa.

–  Aineistosta ei kuitenkaan selviä tarkempia tietoja yksittäisistä kuluttajista, kuten ikäluokkaa tai sukupuolta. Suomen sisäisiä, alueellisia kulutuseroja voisi sen sijaan saada esiin aineiston jatkotutkimuksella, arvioi tutkimusjohtaja Tuomas Kosonen Palkansaajien tutkimuslaitoksesta.