Matkailuala odottaa hyvää kesäsesonkia – kiinalaiset löysivät Suomen

Myös suomalaiset lomailevat kesällä kotimaassa enemmän kuin ulkomailla.

Suomen matkailukesän näkymät ovat lupaavat. Aasialaisten ja keskieurooppalaisten turistien määrä on kasvussa – varsinkin kiinalaiset ovat löytäneet Suomen. Myös suomalaiset lomailevat kesällä kotimaassa enemmän kuin ulkomailla.

– Uskoisin, että matkailu-alamme kasvaa muutaman prosenttiyksikön viime kesään verrattuna, sanoo Finpron Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen.

Hänen mukaansa matkailun talvikausi sujui Suomessa erittäin hyvin ja kesäsesonkia koskevat odotukset ovat korkealla alan yritysten keskuudessa. Kasvoivathan ulkomaalaisten yöpymiset alkuvuonna 6,6 prosenttia.

– Erityisesti kiinalaisten kiinnostus Suomea kohtaan on lisääntynyt kovasti. Siitä kertoo, että viime viikolla UTour-yhtiö aloitti ensimmäisenä kiinalaisena matkanjärjestäjänä liikenteen Kiinasta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Aasialaiset käyttävät paljon rahaa

Suomen lisäksi kiinalaiset turistit vierailevat samalla reissulla usein muissa Pohjoismaissa tai Baltiassa. He haluavat nähdä mahdollisimman paljon, kun kerran lähdetään kauas kotikonnuilta.

– Kiinalaisille on myös tärkeää, että he saavat matkan aikana tuttua ruokaa vähintään kerran päivässä. Onneksi meillä on kiinalaisia ravintoloita ympäri maata.

Yrityksille aasialaiset matkaajat ovat keskimääräistä tuottoisimpia, sillä he käyttävät matkapäivää kohden selvästi enemmän rahaa kuin eurooppalaiset turistit.

Risteilijöillä iso merkitys

Myös Itämerta seilaavilla lomaristeilijöillä on suuri merkitys turismille varsinkin pääkaupunkiseudulla.

– Vaikka risteilyalusten matkustajat viipyvät Suomessa vain lyhyen ajan, niin he tulevat suurella todennäköisyydellä takaisin pidemmäksi aikaa, mikäli kokemus on ollut positiivinen.

Venäjältä on perinteisesti tullut Suomeen suurimmat ulkomaalaiset turistivirrat. Talouspakotteiden ja taantuman vuoksi venäläisten vierailut ovat vähentyneet yli puolella kolmen vuoden takaisista huippuajoista.

– Onneksi tilanne näyttäisi pikku hiljaa tasoittuvan. Toivottavasti poliittinen ja taloudellinen tilanne vakiintuu pian Venäjällä ja turismi pääsee jälleen kasvu-uralle, Paavo Virkkunen toteaa.

Moni lomailee kotimaassa

Vaikea taloustilanne Suomessa hyödyttää paikallista matkailualaa, sillä näinä aikoina ulkomaanmatkoja tehdään vähemmän ja kotimaassa lomaillaan enemmän kuin nousukausien aikana.

– Tänäkin kesänä iso osa suomalaisista viettää lomansa kotimaassa. Suosittuja kohteita ovat Järvi-suomi, saaristo, rannikkoseutu ja pääkaupunkialue.

Matkailuala tuottaa 2,5 prosenttia BKT:stä

Tuoreimpien tilastojen mukaan matkailuun kulutettiin Suomessa toissa vuonna noin 14,2 miljardia euroa. Summa sisältää suomalaisten ja ulkomaisten matkailijoiden kulutusmenot Suomessa.

Suomalaisten matkailijoiden osuus matkailun kokonaiskulutuksesta oli reilut kymmenen miljardia euroa ja ulkomaalaisten hieman yli neljä miljardia euroa.

Matkailulla on yhä suurempi merkitys kansantaloudellemme. Ala työllistää noin 140 000 henkilöä ja matkailun aikaansaama arvonlisäys oli vuonna 2014 arviolta 4,4 miljardia euroa. Se on 2,5 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta.

– Verrattuna muiden toimialojen aikaansaamaan arvonlisäykseen, matkailun arvonlisä oli yli puolitoista kertaa suurempi kuin elintarviketeollisuuden, suurempi kuin maatalouden ja moninkertainen verrattuna peliteollisuuteen.