Merikuljetukset kaksinkertaistuvat vuoteen 2030 mennessä

Maailman merikuljetukset kasvavat parissa vuosikymmenessä yli kaksinkertaiseksi nykytasolta. Merirahdin määrä nousee nykyisestä 9 miljardista tonnista vuodessa 19 ja 24 miljardin tonnin välille vuonna 2030.

Näin arvioivat QinetiQ, Lloyd´s Register ja University of Strathclyde tuoreessa tutkimuksessa merenkulun kehitystrendeistä. Maailmankaupasta suurin osa eli noin 90 prosenttia määrällä mitattuna kuljetetaan meritse.

Telakat ja varustamot ovat nyt kriisissä, mutta merikuljetusten kasvu jatkuu pitkän ajan skenaarioiden mukaan voimakkaana. Rahti- ja telakkakapasiteetin ylitarjonta tasaantuu ajan myötä.

Merikuljetukset kasvavat tutkimuksen mukaan Kiinan ja muiden nousevien talouksien energian ja raaka-aineiden kysynnän vetämänä. Merenkulun painopiste siirtyy Aasiaan ja alueen suurten maiden välisiin kuljetuksiin.

Kiina nousee tutkimuksen mukaan ylivoimaisesti suurimmaksi laivanrakentajaksi ja merkittäväksi laivanvarustajamaaksi. Tutkijoiden arvion mukaan Kiina rakentaa tulevaisuudessa 55 prosenttia uusista aluksista. Sen kauppalaivasto kasvaa 15 prosentista 19–24 prosenttiin maailman kauppalaivastosta.

– On huomionarvoista, että huonoimmassakin skenaariossa merikuljetusten kasvu jatku voimakkaana, sanoi Lloyd´s Registerin toimitusjohtaja Richard Sadler tutkimuksen julkistamistilaisuudessa.

Kiina kuluttaa kahdenkymmenen vuoden kuluttua kolme kertaa enemmän öljyä kuin tänään ja 60 prosenttia maailman hiilestä. Sitä tulee maailman merikuljetusten keskus, Sadler sanoi.

Kainalo myöhemmin tulevaan pääjuttuun.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Maailman telakoiden kapasiteetti supistuu selvästi