Meriteollisuuden hyvä buumi leviää Turusta – mahdollisia alihankkijoita etsitään myös Keski-Suomesta

YardMate-konsortio pyrkii auttamaan yrityksiä yhteistyömallien löytämisessä.

Meri- ja laivateollisuudella on kysyntää alihankkijoille Keski-Suomessa asti, väittää YardMate Oy:n toimitusjohtaja Kari Härkönen. Muun muassa Meyerin Turun telakalla on tällä hetkellä niin historiallisen hyvä tilauskanta, että Varsinais-Suomen alueen alihankkijat eivät enää riitä.

– Keski-Suomestakin joitakin tekijöitä on, mutta määrä on aivan liian pieni, Härkönen sanoo.

Viime vuonna perustettu yritysten yhteistyökanava YardMate-konsortio tukee telakoita ja sen alihankkijoita operaatioissaan. Nyt etsinnässä on yrityksiä läpi Suomen, sillä laivanrakennusprojektien alihankkijatarve voi Härkösen arvion mukaan nousta peräti 20 000 työpaikkaan.

– Meidän alihankkijamme rajoittuvat vahvasti Helsinki–Turku–Salo–Rauma -akselille. Se on murto-osa siitä, mitä laivanrakennukseen tarvitaan.

YardMatessa on tällä hetkellä yli 70 jäsenyritystä yksityisyrittäjistä kymmenien miljoonien liikevaihdon kokonaistoimittajiin. Alat vaihtelevat perinteisestä hitsaustyöstä sähkö- ja LVI-asentamiseen sekä sisustussuunnittelusta projektien tuomien työntekijöiden tukipalveluihin ja asumisjärjestelyihin.

– Noin 80 prosenttia laivanrakentamisesta tehdään alihankintana. Se ei ole pelkkää hitsaamista, vaan monien kymmenien eri toimialojen teollisuutta. Siinä rakennetaan periaatteessa kelluvaa hotellia, joka on myös sähkölaitos ja jolla on kokonaisen kaupungin infrastruktuuri.

Konsortion tavoitteena on löytää jokaiselle yritykselle paikka alihankintaketjussa ja helpottaa näin alihankintaketjun hallinnointia ja organisointia telakoille ja varustamoille. YardMate myös järjestää kuukausittain jäsentapaamisia, joissa yritykset pääsevät keskustelemaan meriteollisuuden vaikuttajien kanssa telakan johtoa myöten.

Turun Pernon telakan omistus siirrytyi muutamia vuosia sitten eteläkorealaiselta STX:ltä saksalaiselle Meyerille. STX:n vanhat alihankintarakenteet olivat yritysmäärältään tuhansissa, ja YardMaten tärkeimpiä tehtäviä on auttaa Meyerin telakkaa alihankkijakontaktien käsittelyssä.

Alun perin Härkönen lähti jalostamaan ideaa toisesta firmastaan, MindFit Consulting Oy:stä, joka teki IT- ja finanssialan yrityksille henkilöarviointia, työnvälitystä ja alihankintaa. Turussa asuessaan Härkönen tajusi, että merialalla kysyntä samalle työlle on valtava.

– Itselläni ei ole merialan taustaa, mutta halusin pitää kiinni toimialan tuntemisen periaatteesta. Silloin lähdin rakentamaan tätä yhteisöä toiminnan ympärille.

Kyselyitä YardMaten toiminnasta on tullut myös ulkomailta, mutta lähtökohtaisesti yhteistyökanavalla halutaan tukea kotimaisia yrityksiä. Tarkoituksena ei kuitenkaan ole syrjiä ulkomaalaisia toimijoita.

– Ekspertin saaminen johonkin tiettyyn asiaan ulkomailta voi poikia kokonaiselle suomalaiselle tiimille töitä. Meillä on esimerkiksi New Jerseystä yksi jäsenyritys, joka ratkaisee ongelmia komposiittipuolella, johon ei löydy kilpailijoita Suomesta.

Nyt YardMaten tavoitteena on verkoston kasvattaminen. Pitkän tähtäimen suunnitelmissa Härkösellä on viedä mallia myös muiden maiden telakoille. Yritys on käynyt jo keskusteluja muun muassa Puolassa, Tanskassa ja Norjassa.

– Kun saamme YardMaten toimimaan mahdollisimman hyvin täällä, voimme lanseerata sitä muualle.

YardMate

Alihankkijoiden yhteistyökanava

Laiva- ja meriteollisuuteen suunnattu konsortio, joka tukee telakoita ja sen alihankkijoita operaatioissaan. Jäsenyrityksiä on tällä hetkellä yli 70 kappaletta kahdeksalta eri sektorilta.

Toimii myös alihankkijoita yhdistävänä verkostoitumiskanavana avaten yhteistyötä yritysten kesken.

Uudet jäsenyritykset hyväksytään hakemusten kautta. Jäsenmaksu yritykselle on 1 000 euroa vuodessa, ja liittymisessä on lisäksi 500 euron kertamaksu.

On mukana Tampereen Alihankintamessujen 25.–27.9. AlihankintaHEAT-osiossa, jossa esitellään uusia innovaatioita alihankintajärjestelmissä.

Toimitusjohtaja Kari Härkönen on myös MindFit Consulting Oy:n toimitusjohtaja ja tekee väitöskirjaa kognitiotieteistä Jyväskylän yliopistoon.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Talous

Tältä näytti Keski-Suomen Yrittäjäjuhla vuosimallia 2020 – katso laaja kuvasarja

Metsäteollisuus vastaa paperialan lakkoon työsululla – viime hetken sovittelu alkoi iltapäivällä

Jyväskylän Paviljonki täyttyi juhlaväestä – kysyimme, mitä maakunnan yrittäjät odottavat vuodelta 2020

Ville Silvasti teki yhtiöstään Pohjoismaiden suurimman tuulivoimaloiden kuljettajan – Norjassa jättiläisten kuskaaminen perille vaati miljoonien eurojen tietyöt

Iina Naumanen sai yksinyrittäjäpalkinnon – yli 20 vuotta käsityöläisenä Jyväskylässä

Maakunnallinen yrittäjäpalkinto Pohjoismaiden suurimmalle tuulivoimaloiden kuljettajalle – yksinyrittäjäpalkinto käsityöyrittäjälle, jonka kädenjälki näkyi Linnan juhlissa

Mikael Pentikäinen Yrittäjäjuhlassa Jyväskylässä: "Suomeen tarvitaan uusi tammikuun kihlaus"

1970-luvun öljykriisi teki Vaposta turveyhtiön – Jyväskylä ei kiinnostanut yhtäkään naista, kun pääkonttori siirrettiin Helsingistä Keski-Suomeen

Vapon Tempakka: Energiaturpeen käyttö puolittuu viidessä vuodessa

Fitch heikensi Suomen luottoluokituksen näkymät myönteisistä vakaiksi – Moody's jätti luokituksen tekemättä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.