Ministeriö: Junayhtiö VR:stä eriytettävien uusien yhtiöiden tarkoitus aloittaa ensi vuoden alussa

Omistajaohjausministerin mukaan junaliikenteen kilpailulle avaamisesta tehdään poliittisia päätöksiä tänä vuonna

Junaliikenteen kilpailulle avaamisesta on tulossa ratkaisuja vielä tänä vuonna, kertoo omistajaohjausministeri Mika Lintilä (kesk.) STT:lle. Hallitus on jo aiemmin linjannut, että rautateiden henkilöliikenteen kilpailu avautuu.

Hallituksen linjaaman uudistuksen toimeenpanoa ovat viime vuoden loppupuolelta lähtien valmistelleet muun muassa erilaiset työryhmät. Valmistelutyön pohjalta hallitukselta odotetaan poliittisia päätöksiä siitä, miten kilpailun avaamisessa edetään.

– Varsinaiseen kilpailun avaamiseen liittyvät asiat tehdään tämän vuoden puolella, ja sitten kaikkinensa, mitä tähän poliittisia päätöksiä liittyy, niin kyllä ne tulevat tämän vuoden puolella, Lintilä arvioi STT:lle keskiviikkona.

Junayhtiö VR:stä ollaan kilpailun edistämiseksi eriyttämässä kalustoyhtiö, huolto- ja kunnossapitopalveluyhtiö sekä kiinteistöyhtiö. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan kolmen yhtiön eriyttämiseen liittyvää valmistelua jatketaan.

– Tavoitteena on, että perustettavat uudet yhtiöt aloittaisivat toimintansa ensi vuoden alussa, ministeriö kertoi sähköpostivastauksessaan STT:lle.

Liikenne alkaisi kesällä 2022

Omistajaohjausministeri Lintilän mukaan kilpailun avaamista on käyty läpi työryhmien lisäksi muun muassa ministeriöiden välisissä keskusteluissa. Hänen mukaansa kyse on niin suuresta muutoksesta, että uudistus vaatii paljon työtä ja tarkastelua eri näkökohdista.

– Pyrimme siihen, että pystymme tekemään parhaan mahdollisen mallin: toisaalta turvaamaan VR:n asemaa, mutta toisaalta avaamaan aidosti kilpailulle liikennettä, Lintilä sanoi.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kommentoi junaliikenteen kilpailun avaamista niukkasanaisesti.

– Rautatieliikenteen kilpailun avaaminen etenee aikataulussa, työryhmät tekevät työtään sovitussa aikataulussa, hän vastasi sähköpostitse STT:lle.

Ministeriön mukaan kilpailutetun liikenteen olisi tarkoitus käynnistyä Etelä-Suomen taajamajunaliikenteessä vuoden 2022 kesällä.

Rautatieliikenteen tavarakuljetukset vapautuivat kilpailulle jo vuoden 2007 alussa. Ministeriö arvioi kuitenkin viime vuonna, ettei kilpailu tavarakuljetuksissa ollut avautunut tyydyttävällä tavalla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Talous

Kiinan maskinvalmistajat eivät enää paina töitä päivin öin – osa uusista toimijoista on jo jättänyt alan

Kenkäkaupan konkari Jarmo Toivonen halusi tuoda iloa koronavuoden keskelle – kaupungin vanhin yhdistys Jyväskylän Kauppalaisseura on ehtinyt jo 145-vuotiaaksi

S-ryhmän verkkokauppa kukoistaa, mutta hotellit ja ravintolat kärsivät koronakriisistä

Suomen Kotidatan työriidan sovittelu keskeytyi – Ammattiliiton mukaan lakko vaikuttaa todennäköiseltä, Kaupan liitto vie asian työtuomioistuimeen

"Suomesta on ollut tukitalous" – Jyväskylässä paljon kiinteistöjä omistavan pörssiyhtiön toimitusjohtajan mielestä lukuisat etuudet ja runsas vapaa-aika tekevät työnteosta kannattamatonta

Hampurilaisravintoloiden kisan haastaja rantautuu Jyväskylän ytimeen – ketju lupaa, että raaka-aineet ovat 95-prosenttisesti kotimaisia

Tuleeko UPM:ltä täystyrmäys Keski-Suomelle? Talouselämä-lehden mukaan Jämsänkosken ja Kaipolan tehtaita uhkaa sulkeminen

Opiskelija-asuntoja rakennetaan Jyväskylän parhaille paikoille – "Vuokralaisilla on enemmän valinnanvaraa kuin 5–10 vuotta sitten"

Koronan aiheuttama kysyntäkuoppa pudotti Outokummun tuloksen tappiolliseksi

Tiktok uhkaa Trumpin hallintoa oikeustoimilla Yhdysvalloissa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.