Mobiilipalveluita koskevat valitukset lisääntymässä

Ulkomaiset tekstiviestipalvelut tuovat yhä enemmän valituksia kuluttajaviranomaisille. Kuluttaja saattaa tietämättään sitoutua maksullisten palvelujen kestotilaukseen esimerkiksi internetin älykkyystesteissä ja kilpailuissa.

Suomessa toimiva Euroopan kuluttajakeskus on saanut yhä enemmän valituksia maksullisista tekstiviestipalveluista, joita kuluttajat eivät ole mielestään tilanneet. Valitukset ovat lisääntyneet tänä vuonna viidenneksen.



Euroopan kuluttajakeskuksen ohjeet



– Ei-toivottujen maksullisten viestien tulo on katkaistava ensiksi lähettämällä stop-viesti numeroon, josta tekstiviesti on tullut.

– Omalta operaattorilta voi pyytää tiedon siitä, mikä yritys on viestien taustalla.

– Yritykselle kannattaa lähettää kirjallinen valitus, jossa kerrotaan, miksi veloitus on ollut aiheeton ja millainen summa yrityksen on palautettava.

– Jos yrityksen vastaus ei tyydytä tai sitä ei tule lainkaan, asian voi yleensä viedä kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.

– Ohjeet ovat Euroopan kuluttajakeskuksen nettisivuilla osoitteesta www.ecc.fi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.