Monen kesäloma loppuu pian – näillä vinkeillä helpotat työhön paluuta

Juhannuksena neljän viikon kesäloman aloittaneet palaavat töihin lähipäivinä. Töihin palatessa kehon täytyy taas tottua työelämään, sillä lomalla ovat voineet muuttua esimerkiksi ruokailutottumukset ja vuorokausirytmi.

"Venähtämään päässyttä unirytmiä kannattaa kääntää hyvissä ajoin kohti arkisen aherruksen vaatimuksia. Myös omia ajatuksia voi pikku hiljaa suunnata töihin loman lähestyessä loppuaan", toteaa työeläkeyhtiö Ilmarisen työhyvinvointijohtaja Kati Huoponen blogissaan.

Ensimmäisenä työpäivänä kannattaa Huoposen mukaan ottaa rauhallisesti ja olla itselleen armollinen. Jos töihin paluu puolestaan ahdistaa edelleen viikon tai kahden viikon päästä, on syytä pohtia oliko kaikki kunnossa ennen lomalle jäämistäkään.

"Tällöin kannattaa miettiä kunnolla työsi luonnetta ja esimerkiksi työn ja vapaa-ajan suhdetta. Hyvä keskustelukumppani ahdistuksen purkamiseksi voi oman pomon lisäksi olla työterveyshuolto", Huoponen kirjoittaa.

Työterveyslaitos puolestaan ohjeistaa lomalta palaajaa seuraavasti:

1. Palaa töihin keskellä viikkoa

Ajoita lomalta paluusi keskelle viikkoa, niin ensimmäinen työviikko ei tunnu liian raskaalta.

2. Anna itsellesi aikaa tottua työrytmiin

Väsähtämistä ensimmäisinä työpäivinä ei kannata pelästyä, sillä keho ja mieli totuttelevat uuteen vuorokausirytmiin.

3. Muista palautua joka päivä

Nauti kesästä ja työpäivän jälkeisestä vapaa-ajastasi edelleen, vaikka oletkin töissä. 

4. Tarkastele työtäsi ja työporukkaasi uusista näkökulmista

Loman jälkeen osaat katsella työtäsi uudesta näkökulmasta. Loman jälkeinen aika on oivallista aikaa arvioida työpaikkasi käytäntöjä ja töiden järjestämistä uudella tavalla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.