Muoviahdistus näkyy allekirjoituksina Britanniassa – yli 300  000 haluaa eroon pikaruokaloiden muovileluista

Britanniassa pikaruokaravintoloiden muovilelukylkiäisistä luopumista vaativa kansalaisvetoomus on kerännyt jo reilusti yli 300  000 allekirjoitusta, kertoo Wall Street Journal (WSJ).

Vetoomuksen kohteena on esimerkiksi globaali pikaruokajätti McDonald's ja sen lastenaterioiden Happy Meal -lelut. WSJ:n mukaan tietoisuus muovin haitallisista ympäristövaikutuksista on laajentunut pillien ja mukien kaltaisista kertakäyttötuotteista myös esineisiin, joita pidetään joko turhina tai käyttöajaltaan lyhytikäisinä. Myös Burger King ja sen King Jr -ateriat leluineen mainitaan vetoomuksessa.

Lelujen, myös Happy Mealeista löytyvien, kierrätys on usein mahdotonta, sillä niissä on yleensä käytetty erilaisia muoveja tai muovin ja muiden materiaalien yhdistelmiä.

–  Avaat muovipussin, jotta pääset käsiksi toiseen muoviesineeseen. Sitten sillä leikitään viisi minuuttia, jonka jälkeen se luultavasti päätyy roskikseen, kuvailee Rachael Wood WSJ:lle.

Woodin 7- ja 10-vuotiaat tyttäret laittoivat vetoomuksen alulle viime vuoden lopulla.

Vetoomus on saanut tukea esimerkiksi Britannia ympäristöministeri Therese Coffeylta, joka vaati viime lokakuussa McDonald'sia poistamaan lelut aterioistaan. Coffey on sittemmin tavannut yhtiö edustajia.

Brittien muovileluvetoomuksesta on aiemmin kirjoittanut esimerkiksi Independent.

Ketjut eivät lupaa luopua

WSJ:n mukaan MCDonald's kertoo aloittaneensa viime vuonna kansainvälisen selvityksen Happy Mealien pakkauksista ja niihin kuuluvista leluista. Tavoitteena on käyttää leluihin vain yhdenlaista muovia, jotta ne olisi helpompi kierrättää. Myös uusiutuvien materiaalien käyttöä selvitetään.

Britanniassa pikaruokaketju puolestaan aikoo vaihtaa kovamuoviset lelut muutaman viikon ajaksi kirjoihin. Päätös tosin perustui ennemminkin kirjojen suosioon ja se tehtiin ennen vetoomuksen julkituloa. Happy Mealit ovat kuuluneet tuotevalikoimaan vuodesta 1979 asti, ja leluja on tehty yhteistyössä esimerkiksi Walt Disney Companyn kanssa.

Burger King puolestaan kertoi myös miettivänsä korvaavia lelutuotteita, muttei avannut lehdelle asiaa tarkemmin.

Jotkut yrityksistä ovat jo luopuneet lapsiasiakkaille jaettavista muovileluista, mutta osa näkee ne keskeisenä osana tuotteitaan. Jälkimmäisiin lukeutuu WSJ:n mukaan esimerkiksi italialainen Ferrero International SA, joka tuottaa vuosittain 3,5 miljardia lelun sisältävää Kinder-suklaamunaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.