Mylläkkä jatkuu perusmaitojen markkinoilla

Perusmaitojen markkinoilla käydään yhä tiukkaa kilpailua, jossa Valio kokee olevansa altavastaajana. Yhtiö arvioi, että sen osuus perusmaitojen myynnistä on pudonnut ruuhka-Suomessa 35 prosenttiin.

Viimeisin takaisku oli, kun Valio menetti Lidlin maitojen toimitukset.

Valion kovin kilpailija on Arla Ingman, mutta myös kaupan omat tuotemerkit, kuten Keskon Pirkka-maito, ovat lisänneet myyntiään. Maitoa myyvät omalla tuotemerkillään myös pienemmät meijeriyhtiöt, kuten Satamaito, Maitokolmio ja Juustoportti.

Arla Ingman kertoo, että sen markkinaosuus ei ole kahteen vuoteen kasvanut ainakaan koko maassa. Alueellisista markkinoista ei toimitusjohtaja Reijo Kiskolan mielestä voi saada luotettavaa tietoa, koska kaupan keskusliikkeiden kanssa tehdyt sopimukset ovat valtakunnallisia.

Kiskola arvioi, että Arlan osuus perusmaidoista on koko maassa hieman alle 30 prosenttia.

Valion arvio perustuu AC Nielsenin kuluttajapaneeliin. Paneelin mukaan Arla on 41 prosentin osuudella noussut markkinajohtajaksi Etelä-Suomessa. Luvut koskevat huhtikuun lopussa päättynyttä 12 kuukauden jaksoa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.