Näin sujui kauppakeskus Sepän ensimmäinen täysi vuosi: kolme miljoonaa kävijää, mutta määrä jäi tavoitteesta – Toys R Usin tilalle etsitään vuokralaista

Jyväskylän Seppälässä toimiva kauppakeskus Seppä ylsi ensimmäisenä täytenä toimintavuotenaan lähes 61 miljoonan euron myyntiin. Sepässä asioi viime vuoden aikana lähes kolme miljoonaa kävijää.

Seppä avattiin lokakuussa 2017. Kauppakeskusjohtaja Mikko Seppälän mukaan vertailukelpoinen kävijämäärä kasvoi viime vuoden viimeisellä neljänneksellä edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Seppä ei kuitenkaan ole vielä päässyt alkuperäisiin tavoitteisiin. Kiinteistön omistavan LähiTapiolan kiinteistöpäällikkö Jussi Roine kertoi Keskisuomalaisessa lokakuussa 2017, että tavoitteena on jopa​ neljä miljoonaa kävijää vuosittain.​ Vuosittaiseksi myynniksi hän odotti 70 miljoonaa euroa.

– Kyse on kolmannen täyden toimintavuoden tavoitteista, Seppälä selvittää.

– Kasvu on tämän vuoden alussa jatkunut vahvana. Odotettavissa on selkeä kehitys vuonna 2019 kaikilla mittareilla mitattuna.

Sepässä asiakasvirrat ovat painottuneet pitkälti viikonloppuihin. Tuolloin on tungosta, mutta arkipäivisin on paljon väljempää.

– Olemme saaneet nostettua myös arkipäivien kävijämäärää, kun kauppakeskuksen tunnettuus on kasvanut, Seppälä sanoo.

Sepän myynti- ja kävijäluvuissa ei ole mukana Prisma eivätkä Prisman kiinteistön muut toimijat. Käytännössä Seppä ja Prisma-keskus ovat samaa kokonaisuutta.

Sepässä yritysten vaihtuvuus on ollut ensimmäisen puolentoista vuoden aikana vähäistä. Esimerkiksi leluliike Toys R Us lopetti tämän vuoden alussa ketjun konkurssin takia.

 

Leluliikkeen jäljiltä vapautui noin tuhannen neliömetrin tila. Seppälän mukaan kiinnostuneita yrityksiä on ollut paljon, mutta tiloja ei ole vielä vuokrattu.

Viime vuonna uusina toimijoina Sepässä aloittivat Kotipizza, Iittala Outlet ja Suomalainen Kirjakauppa.

Seppälän mukaan kävijät ovat ottaneet erityisen hyvin vastaan ravintolamaailman, jossa toimii 12 kahvilaa tai ravintolaa. Hänen mukaansa yhtenä syynä Sepän hyvään aloitukseen on laaja tapahtumatuotanto. Kauppakeskuksessa on noin 100 tapahtumaa vuodessa. 

Seppä saavutti viime vuonna jaetun kakkossijan pohjoismaisen kauppakeskusjärjestön NCSC:n Paras Kauppakeskus 2018 -kilpailussa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .