Näinkö Suomeen saadaan 10 000 uutta työpaikkaa?

Onko kotimaisten tuotteiden ja palvelujen ostamisesta työllisyyslääkkeeksi?

– Jos suomalaiset ostaisivat 10 eurolla kuukausittain enemmän suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi Suomeen 10 000 uutta työpaikkaa vuositasolla, toimitusjohtaja Tero Lausala Suomalaisen Työn Liitosta vakuuttaa.

Suomalaisen Työn Liitto toteuttaa yhdessä elintarvike- ja käyttötavarateollisuutta edustavien jäsentensä ja K-ryhmän kauppojen kanssa laajan suomalaista työtä tukevan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan.

Kampanja näkyy asteittain huhtikuusta alkaen kaikkien yli 900 K-citymarketin, K-supermarketin, K-marketin ja K-extran hyllyillä ja tuotevalikoimassa. Kevään aikana kampanja laajenee myös Anttiloihin ja Kodin Ykkösiin.

– Mukana on jo noin 50 valmistajaa, ja tiivistämme yhteistyötä paikallisesti pienten ja keskisuurten yritysten kanssa. Esimerkiksi 500 pientuottajaa ja yrittäjää pääsee kampanjan myötä K-kauppoihin esittelemään tuotteitaan, Ruokakeskon tavarakaupan johtaja Ari Akseli kertoo.

Kampanja kestää koko vuoden. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnusta ovat oikeutettuja käyttämään ne tuotteet, joilla on jokin neljästä suomalaisesta suunnittelusta, työstä ja alkuperästä kertova merkki: Avainlippu-, Design from Finland-, Hyvää Suomesta- tai Sirkkalehti-merkki.

Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita sekä edistää innovointia ja yrittäjyyttä. Vuonna 1912 perustetulla liitolla on yli 2 400 yritys- tai yhteisöjäsentä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.