Nettiostosten palautuksesta saa periä vain todelliset kulut

Todellisia kuluja ovat sen mukaan tuotteen lähetys- ja kuljetuskulut.

Verkkokaupan palautuksissa kuluttajalta voidaan periä vain palautuksen todelliset kulut, linjaa kuluttajariitalautakunta. Tällaisia ovat sen mukaan tuotteen lähetys- ja kuljetuskulut, mutta eivät myyjän käsittelykustannukset.

Lautakunnan mukaan esimerkiksi lähetysten hakeminen postista kuuluu yrityksen rutiineihin eikä siitä voida laskuttaa kuluttajaa.

Kuluttajansuojalain etämyyntisäännöksiin tuli vuonna 2013 muutos, jonka mukaan kuluttajan on maksettava tuotteen palautuskulut, jos myyjä on etukäteen ilmoittanut siitä. Aiemmin kuluista vastasi myyjä.

– Koska lainmuutos oli heikennys suomalaiseen kuluttajansuojaan, tulkinta siitä, mitä kuluja kuluttajan on tuotepalautuksessa korvattava, tehtiin tiukasti, kommentoi lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg tiedotteessa.