Nuoret ovat lisänneet nettilehtien lukemista

Nuoret ja nuoret aikuiset ovat lisänneet sanomalehtien lukemista verkosta. Sanomalehtien Liiton TNS Gallupilla teettämän tutkimuksen mukaan jo joka kolmas 15-34-vuotias seuraa verkkosanomalehtiä päivittäin tai lähes päivittäin. Vastaavan tutkimuksen mukaan vuosi sitten näin teki joka viides.

Suomessa ilmestyy lähes 200 sanomalehteä, joista valtaosa julkaisee sisältöään myös internetissä. TNS Gallup selvitti sanomalehtien verkkolukemista kahdella tutkimuksella keväällä 2008. Molempiin tutkimuksiin vastasi yli tuhat yli 15-vuotiasta suomalaista.

Tutkimuksen mukaan verkkosanomalehtiä seuraa kaikkiaan 57 prosenttia yli 15-vuotiaista suomalaisista. Päivittäin tai lähes päivittäin sanomalehtien sivuilla käy 20 prosenttia ja kerran tai muutaman kerran viikossa 16 prosenttia vastaajista.

Verkkosanomalehtien lukeminen on yleistynyt etenkin nuorten keskuudessa. Päivittäisten lukijoiden osuus nousi vuoden aikana 15-24-vuotiaiden joukossa 19 prosentista 29 prosenttiin. Vastaavasti 25-34-vuotiaista päivittäislukijoiden osuus kohosi 22 prosentista 34 prosenttiin.

Yli puolet verkkosanomalehtiä seuraamattomista suomalaisista ilmoittaa, ettei heillä ole mahdollisuutta lukea niitä. Tämä on hyvin yleistä yli 50-vuotiaiden keskuudessa.

Noin puolet suomalaisista lukee pääasiassa seuraamaansa lehteä vain paperille painettuna ja puolet sekä paperilta että verkosta. Vastaajista 12 prosenttia kertoi lukevansa ykköslehteään ensisijaisesti tai ainoastaan verkosta.

Ksml.fi tuplannut kävijämääränsä

Verkkosanomalehden suosion nousu on havaittu myös Keskisuomalaisen julkaisemassa ksml.fi-palvelussa, jonka kävijämäärät ovat kevään aikana vakiintuneet yli 50 000 kävijään viikossa. Viime vuodesta palvelun kävijämäärät ovat yli kaksinkertaistuneet.

- Kävijäennätyksen saavutimme jääkiekon MM-kisojen aikaan viikolla 20, jolloin palvelussa vieraili yhden viikon aikana reilut 72 500 eri kävijää. Kesällä verkkolehtien kävijämäärät tyypillisesti hieman laskevat, lehden verkkotuottaja Kirsi Hakaniemi kertoi.

Keskisuomalaisen helmikuussa teettämän profiilitutkimuksen mukaan myös verkkosanomalehdessä lukijoita kiinnostavat ensi sijassa omaa asuinaluetta koskevat uutiset. Tutkimukseen vastanneista peräti 87 prosenttia kertoi seuraavansa verkkolehdestä paikallisuutisia.