Nyt kyykkää myös televisiomainonta, kertoo barometri

Mainostajat aikovat edelleen vähentää ilmoittelua printtimediassa. Mainosbarometriin vastanneet mainostajat kertoivat, että aikovat ostaa ensi vuonna nykyistä vähemmän mainoksia myös televisiosta.

Printtimainonta on syöksynyt alamäkeä jo pitkään. Televisiomainonnassa notkahdus on ensimmäinen neljään vuoteen.

Mainostajien Liiton jäsenyritykset kertovat, että ne aikovat panostaa mainoseuronsa verkkoon. Voimakkainta kasvua on odotettavissa some-mainonnassa ja mobiilimainonnassa.

Kaiken kaikkiaan mainonnan ensi vuosi näyttää toiseksi synkimmältä 2000-luvulla. Myös loppuvuoden näkymät ovat heikot.

Mainosbarometriin vastasi elo-syyskuussa 76 yritystä, joiden yhteenlasketut mainosbudjetit ovat noin 230 miljoonaa euroa. Mainontasuunnitelmistaan huolimatta vastaajat uskovat kaikilla toimialoilla, että oman yrityksen kysyntä kasvaa ensi vuonna.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.