Ostotottumukset hidastavat ruokakauppaa netissä

Harva ostaa ruokaa netistä, vaikka se on ollut Suomessa mahdollista jo kymmenen vuoden ajan.

Yhtenä syynä pieniin myyntilukuihin alan toimijat näkevät ostotottumukset. Lisäksi ruokakauppa on Suomessa keskittynyt voimakkaasti suurten kauppaketjujen käsiin. Kun isot kaupat eivät ole nettiin lähteneet, ovat myyntiluvut jääneet pieniksi ja kilpailu vähiin.

Alan toimijat mainitsevat haasteeksi myös logistiikan. Tavarat pitää kerätä kaupasta ja toimittaa asiakkaalle tuoreina. Tämä maksaa, ja kustannukset lankeavat asiakkaalle. Monille hinta onkin kynnyskysymys nettiruokakaupan käytössä. Nettiruokakauppiaat huomauttavat, että hintoja vertaillessa kannattaa huomioida kaupassa käyntiin käytetty aika ja vaiva sekä esimerkiksi kauppareissun bensakustannukset.

Nettiruokakauppaa käyttävät tällä hetkellä eniten yritykset, jotka hankkivat tarvikkeita esimerkiksi erilaisiin kahvitustilaisuuksiin. Yksityisasiakkaina kaupoilla on lähinnä liikuntarajoitteisia ja vanhuksia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.