Pakko motivoi: Perinteinen suomalaisyritys päihittää australialaisen alihankkijan

Hyvin tehty kestää vuosikymmeniä. Näin on käynyt Kytola Instrumentsin kehittämän virtausmittarin. Sen suunnitteli 1950-luvulla yrityksen perustaja Olli Kytölä. Mittaria myydään edelleen.

Alun perin Olli Kytölästä ei pitänyt tulla virtausmittarin keksijää. Hän rakenteli kelloja ja muita hienomekaanisia laitteita yhdessä isänsä, kelloseppä Edvin Kytölän ja veljensä, hienomekaanikko Jaakko Kytölän kanssa.  Myöhemmin Jaakko sai töitä G.A. Serlachiuksen Kankaan paperitehtaan instrumenttiosastolta.

Kytola Instruments -yhtiön taival alkoi siitä, kun veljekset rakensivat ensin tehtaalle rotametrit eli muuttuva-aukkoiset virtausmittarit.

Pian tieto mittareista kiiri muihinkin suomalaistehtaisiin, muun muassa Valmetille.

Nyt Kytola Instruments työllistää Muuramessa 70 henkilöä. Tuotteita myydään yli 60 maahan.

Toimitusjohtaja Sakari Häyrynen haluaa painottaa tämänkin jutun kautta yhtä asiaa: keskisuomalaiset, perinteiset teknologiayritykset ovat voimissaan ja työllistävät ammattitaitoisia, paikallisia ihmisiä.

– Muurame on hyvä paikka rakentaa laitteita. Olemme laajentaneet toimitiloja ja investoimme hiljattain puoli miljoonaa euroa uuteen FMS-järjestelmään eli joustavaan tuotantoautomaatioon, hän taustoittaa.

Yhtiön henkilöstöä ei ole tarkoitus merkittävästi lisätä, vaan pitää nykyväki ja tehostaa tuotantoa.

Poikkeuksena on markkinointiin satsaaminen: yrityksen tuorein kasvo on markkinointikoordinaattori Susanna Pesonen. Markkinointia tehostetaan muun muassa myyntivinkkien keräämisellä netistä ja myyntiedustajien työn tukemisella.

Kilpailu on kovaa, mutta ongelma se ei ole

Mittareita tarvitaan kaikenlaisessa teollisuudessa. Sinänsä niissä ei ole mitään uutta eikä ihmeellistä: perinteisimmät virtausmittarit toimivat ilman sähköä ja niillä mitataan veden, ilman, typen, öljyn tai kaasun virtausta putkistoissa.

Tosin uudemmissa tuotteissa elektroniikan osuus on merkittävä.

Kilpailu on kovaa, mutta mikään ongelma se ei ole.

– Kyllä esimerkiksi kiinalaisia mittareita voidaan tehdä edullisemmin, mutta asiakas huomaa eron käytännössä, tuotantopäällikkö Jarmo Tuohimetsä sanoo.

Yksi menestystekijä on tuotteiden räätälöinti.

– Jokainen komponentti on tehty asiakkaan kanssa yhteistyössä ja tarkasti asiakkaiden tarpeiden mukaan. Kerran tehtyä komponenttia voidaan sitten muunnella ja soveltaa eri asiakkaille ja käyttötarkoituksiin.

Asiakkaalle tärkeintä on mittarin tarkkuus ja pitkäikäisyys. Ja virtausmittareita tarvitaan, vaikka maailma kuinka digitalisoituisi.

– Ainakaan ruuan valmistus ei maailmasta lopu, viittaa Tuohimetsä elintarviketeollisuusasiakkaisiin.

Suurimpia asiakkaita on paperi-, sellu-, metalli-, kaivos-, meri- ja kemianteollisuudessa, mutta onpa mittareita tehty hollantilaisiin puutarhoihin, sairaaloiden teho-osastoille ja ruumiinpalsamointiyritykseen.

Mittareita tarvitaan, koska ne pidentävät huoltoväliä. Niiden avulla minimoidaan myös energian ja veden kulutusta. Kaiken kaikkiaan ne varmistavat järjestelmien tehokkaan hyödyntämisen.

Vientiin menee kaksi kolmasosaa

Yrityksen kansainvälistyminen kiihtyi vuoden 2008 laman jälkeen, sillä kotimaisen kysynnän romahdettua korvaavia asiakkaita piti haalia pitkin maailmaa.

Motivaattorina oli pakko, ja se toimi: nyt vientiin menee kaksi kolmasosaa tuotteista, kun ennen vuotta 2008 kotimaan myynti ja vienti olivat tasoissa.

Kytölän perheyrityksen ei ole tarvinnut muutamaan viime vuoteen juuri vähentää väkeä Muuramesta, ja tulevaisuus näyttää valoisalta.

Yritys pitää yhtenä valttinaan ketteryyttä. Kuljetuskustannuksetkaan eivät ole syöneet yrityksen tulosta, sillä:

– Tuotteemme mahtuvat sylissä kannettavaan laatikkoon, ja toimitus on nopeaa. Eräs australialaisasiakas kertoi, että meiltä sai komponentit nopeammin kuin paikalliselta alihankkijalta tarjouksen. Voimme toimittaa tavarat parin päivän sisällä kuriirikuljetuksena toiselle puolelle maailmaa, myyntipäällikkö Jari Auvinen sanoo.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 1 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .