Palveluja ostetaan yhä enemmän verkosta

Palveluiden verkkokauppa jatkoi viime vuonna kasvuaan. Koko verkkokaupan kasvuvauhti hidastui kuitenkin viime vuonna prosenttiin, koska tietyt suuret verkkokaupan ryhmät, kuten asuminen ja autot, pienenivät. Ulkomainen verkkokauppa kasvoi kotimaista nopeammin.

Asiakkuusmarkkinointiliiton, Kaupan liiton ja TNS Gallupin tuoreen Verkkokauppatilaston mukaan palveluiden ostaminen verkosta kasvoi vuonna 2012 kuusi prosenttia edellisvuodesta. Eniten lisääntyivät rahoituspalveluiden kuten muun muassa pikavippien ostot. Pikavippien ostaminen verkosta on kasvanut yli 45 prosenttia. Toinen merkittävästi kasvanut ryhmä on rahapelit, joka kasvoi neljänneksen edellisvuodesta.

Kaikkiaan suomalaiskuluttajat ostivat verkosta tavaroita ja palveluita viime vuonna 9,6 miljardilla eurolla. Lukuun sisältyvät verot ja toimituskustannukset. Ulkomaisen verkkokaupan osuus koko verkkokaupasta oli 15 prosenttia. Määrä on kasvanut edellisvuodesta 16 prosenttia, kun kotimaisen verkkokaupan osuus pieneni edellisvuodesta hieman.

Ulkomainen kauppa vetää

Vähittäiskaupan tuotteiden verkkokauppa ilman auto- ja venekauppaa kasvoi lähes kuusi prosenttia. Suurimmat kasvuluvut kirjattiin ruoan verkkomyynnissä, joka kasvoi 72 prosenttia edellisvuodesta.

Myös rautakaupan verkkomyynti kasvoi huomattavasti, 56 prosenttia. Suuret kasvuluvut johtuvat siitä, että myynnin lähtötasot ovat pienet, mutta myös siitä, että verkkokaupan tarjonta on kasvanut.

Sekä palveluissa että vähittäiskaupassa kasvun veturina oli ulkomainen verkkokauppa. Vähittäiskaupan tuotteita ostettiin ulkomailta 9 prosenttia viime vuotta enemmän ja palveluita peräti 21 prosenttia.

– Ulkomaisen verkkokaupan nopeassa kasvussa vuodesta toiseen on selvä viesti myös päättäjille: suomalaisista kuluttajista käydään kansainvälistä kilpailua eikä suomalaisten palveluiden kilpailukykyä saa verottaa hengiltä, Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala varoittaa.

TNS Gallupin toteuttama Verkkokauppatilasto kattaa sekä tavarakaupan että palvelujen ostamisen ja palveluvaraukset. Seurannassa on mukana yhteensä 30 tuoteryhmäluokkaa ja 70 alaluokkaa. Tilasto perustuu kuluttajahaastatteluihin, joita vuonna 2012 tehtiin 11·580 kappaletta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.