Parvekelasit on useimmissa kerrostaloissa, mutta alan markkina on kasvussa – omakotitalojen ja kesämökkien terasseja lasitetaan paljon

Viime vuonna valmistui 2000-luvun ennätysmäärä kerrostaloasuntoja ja samalla myös uudistalojen parvekkeita lasitettiin ennätyksellisen paljon. Vanhojen kerrostalojen parvekelasien markkina on tasaantunut Suomessa, kun melkein 80 prosenttia parvekkeista on jo ehditty lasittamaan, mutta omakotitalojen ja kesämökkien terasseja lasitetaan vuosi vuodelta yhä enemmän.

– Kotimaassa kasvu painottuu jatkossa erityisesti omakoti- ja rivitalojen terassilasituksiin, kouvolalaisen Lumonin markkinointipäällikkö Mira Warva kertoo.

Yli tuhat ihmistä työllistävä Lumon-konserni on parveke- ja terassilasien markkinajohtaja Suomessa.

– Omakotitalojen terasseille halutaan enemmän käyttöä, ja mökeille halutaan lisää suojaista tilaa, Warva selvittää.

Pientalojen ja mökkien terassien lasittaminen on lisääntynyt vähitellen.

– Keski-Suomessa Laukaan vuoden 2003 asuntomessut saivat ihmiset kiinnostumaan pientalojen terassilaseista, myyntipäällikkö Pekka Piispanen Lumonin Jyväskylän toimipisteestä kertoo. 29

Parveke- ja terassilaseissa on Warvan mukaan menossa minimalistinen muoti, jossa ei ole isoja palkkeja välissä, vaan lasipintaa on mahdollisimman paljon.

– Nyt trendinä on mahdollisimman esteetön näkymä, hän kertoo.

Joidenkin kerrostalojen parvekkeista lasitetaan myös alaosa, jolloin näkymä parvekkeelle kadulta katsottuna voi olla turhankin esteetön.

– Myös kaideosaan on mahdollista hankkia auringonsuojaverhot, jolloin näkyvyyttä voi itse säädellä, Warva sanoo.

Valtaosa uusien kerrostalojen parvekkeista lasitetaan. Kuitenkin markkinaa riittää myös vanhoissa kerrostaloissa. Usein julkisivuremonttien yhteydessä uusitaan myös parvekelasit.

Vanhoja parvekelaseja myös huolletaan, ja niihin asennetaan auringonsuojaverhoja.

– Suositeltu huoltoväli on viisi vuotta. Huollossa tarkastetaan kiinnitykset, komponentit, tiivistykset ja parvekelasien toimivuus, Warva selvittää.

Perheyhtiö Lumon aloitti 40 vuotta sitten ikkunoiden jälleenmyyjänä. 1990-luvun taitteessa yritys sai oman tuotteen, kun se alkoi valmistaa parvekelaseja, joista tuli nopeasti yrityksen päätuote. Myöhemmin Lumon luopui ikkunoiden jälleenmyynnistä.

Lumon teki viime vuonna kaikkiaan 36 600 parveke- ja terassilasitusta, mikä tarkoitti noin puoli miljoonaa neliömetriä lasia. Niistä hieman yli 40 prosenttia tehtiin vientiin, jonka osuus on kasvanut vuosi vuodelta. Vientiä on yli 20 maahan.

Lumon valmistaa kaikki Euroopassa myytävät tuotteet Suomessa. Parvekelasit ja -kaiteet sekä terassilasit valmistetaan Kouvolassa, auringonsuojaverhot Kempeleessä Oulun lähellä. Lumonilla on kokoonpanotehdas myös Kanadassa.

– Haluamme pitää tuotannon Suomessa. Olemme rakentaneet tehokkaan tuotantoketjun, jonka ansiosta valmistus saadaan pidettyä Suomessa, Warva sanoo.

Kouvolan tehtaan merkittävästä roolista kertoo se, että viime syksynä Kanadasta saadusta 3,5 miljoonan euron parvekelasiti- 29 lauksesta pääosa toimitettiin Kouvolasta.

Lumonin tuotanto kotimaassa on jopa kasvamassa, sillä yritys laajentaa tehdastaan Kouvolassa. Noin 16 miljoonan euron investointi tuo 4 600 neliötä lisätilaa ja uusia työpaikkoja.

Lumonin suurta työntekijämäärää selittää se, että se haluaa pitää asiat omissa käsissään. Tuotekehitys, myynti, tuotanto ja asennukset tehdään itse.

Jyväskylässä Lumonilla on noin 20 työntekijän yksikkö, joka vastaa yhtiössä Keski-Suomen lisäksi myös Mikkelin alueesta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .