Pins menettää ruokakaupat – Siwat ja Valintatalot siirtyvät eri leiriin

Palveluiden ja kaupan professorin mielestä kanta-asiakasjärjestelmät ovat isossa paineessa.

Yli kahden miljoonan jäsenen Pins-kanta-asiakasohjelma menettää vähitellen ruokakaupat, jotka ovat olleet keskeinen osa järjestelmän kanta-asiakkuutta. Muutos johtuu siitä, että Kesko on ostanut Suomen Lähikaupan ja muuttaa Siwat ja Valintatalot vähitellen K-marketeiksi.

Pins-järjestelmää operoivan Coalition Rewards Finland Oy:n (CRF) asiakkailleen lähettämään sähköpostin mukaan Pins jatkuu ainoana kanta-asiakasohjelmana Siwoissa ja Valintataloissa, kunnes myymälät muutetaan K-marketeiksi.

Kesko uudistaa sekä nykyistä K-market-ketjua että ostettuja myymälöitä. Kaikki yli 400 K-marketia ja noin 600 Siwaa ja Valintataloa tuodaan uuden yhtenäisen ketjuilmeen alle. Koko ketju saadaan uudistettua vuoden 2018 loppuun mennessä.

Kanta-asiakasjärjestelmillä isot paineet

Palveluiden ja kaupan professori Hannu Saarijärvi Tampereen yliopistosta sanoo, että ruokakaupoilla on hyvin suuri merkitys kaikille kanta-asiakasjärjestelmille.

– Ruokakauppa tuo ison volyymin kanta-asiakasjärjestelmälle. Se on kuin kauppakeskuksen ankkuriliike, hän sanoo.

– Ruokakauppa tuo paljon dataa – ei vain siitä, paljonko on ostettu, vaan mitä on ostettu.

Saarijärvi ei halua ottaa kantaa Pinsin tulevaisuuteen, mutta kanta-asiakasjärjestelmät yleensä ovat hänen mielestään isossa paineessa.

– Pitää miettiä, miten kerätyllä asiakastiedolla asiakasta palvellaan paremmin.

Saarijärven mielestä suomalaisilla päivittäistavarakaupoilla on syytä katsoa peiliin.

– Ne ovat antaneet kertyä turhaa mystiikkaa kanta-asiakasjärjestelmien ympärille. Kuluttaja odottaa vastinetta antamalleen asiakastiedolle, hän sanoo.

Pinsseillä reilut 300 kumppania Suomessa

Pins-ohjelma ei toki ole pelkän ruokakaupan varassa. Sillä on yli 300 kumppania Suomessa sekä 400 verkkokauppakumppania, esimerkiksi Zalando, Cdon.com, Booking.com ja Ellos. Kotimaisia isoja Pins-kumppaneita ovat esimerkiksi Restelin hotellit ja ravintolat, Verkkokauppa.com, vakuutusyhtiö Pohjantähti, kello- ja kultaliikeketju Timanttiset, optikkoliikeketju Synsam sekä sisustustarvikeketju RTV.

CRF vakuuttaa Pins-asiakkaille lähettämässään sähköpostissa, että se kasvattaa jatkuvasti kumppaniverkostoaan.

Pins tuli Suomeen toukokuussa 2014. Sen edeltäjä oli Suomen Lähikaupan ja Restelin ympärille rakennettu Ykkösbonus-kanta-asiakasjärjestelmä. CRF:n omistaa lentoyhtiö Air Baltic.

Kanta-asiakaspisteillä eli pinsseillä maksamisen käytäntö muuttuu pian. Pinsseillä voi maksaa Siwoissa ja Valintataloissa 1.5. asti. Tämän jälkeen kertyneillä pinsseillä voi ostaa lahjakortteja Siwaan ja Valintataloon.

Plussien tulo Siwoihin kestää vielä

Vaikka Kesko omistaa Siwat ja Valintatalot, K-plussapisteitä ei saa niistä ennen kuin kaupat muutetaan K-marketeiksi. K-Plus Oy:n varatoimitusjohtajan Tapio Näverin mukaan Siwoissa ja Valintataloissa käytetään erilaista kassajärjestelmää kuin K-kaupoissa.

– Vaihdamme muutoksen yh-teydessä kassajärjestelmän ja kortinlukulaitteet. Ketjun uudistus on sen verran nopea, ettei 1–1,5 vuoden takia Siwoihin ja Valintataloihin kannata tehdä väliaikaista muutosta, Näveri sanoo.

K-Plussassa on mukana noin 2,3 miljoonaa taloutta, joissa on yhteensä noin 3,6 miljoonaa kortinhaltijaa. Plussakortti toimii tästä viikosta lähtien myös mobiilissa. OP:n Visa Debit -asiakkaat voivat liittää plussakortin OP Pivo -mobiililompakkoon ja kerätä ostoksistaan plussapisteitä.

S-ryhmän osuuskaupoissa on 2,2 miljoonaa jäsentä. S-etukortteja on 3,7 miljoonaa.