Polkupyörien markkinat ovat sähköistyneet – sähköpyörien myynnissä 135 prosentin kasvu

Sähköpyörien myynti on tuplaantunut vuosittain ja vastaavaa kasvua odotetaan myös kuluvalle vuodelle.

Sähköpyörien myynti kasvoi viime vuonna 135 prosentilla eli yli kaksinkertaiseksi verrattuna vuoteen 2017.

Urheilun vähittäis- ja tukkukauppa ry:n (UVT) mukaan polkupyöriä myytiin Suomessa kaikkiaan arviolta 270 000 kappaletta, joista noin viisi prosenttia oli sähköpyöriä. Sähköpyörien osuuden myynnistä uskotaan edelleen kasvavan tänä vuonna merkittävästi.

– Kun työpaikalla ei ole peseytymistiloja tai vaihtovaatteiden kuljettaminen mukana on liian työlästä, on helpompaa taittaa lyhytkin matka autolla. Sähköpyörän avulla työmatkasta voi saada leppoisemman, sanoo UVT:n projektipäällikkö Hanna-Liisa Erkheikki.

Hangon tehtaalla sähköpyöränsä valmistava Helkama johtaa sähköpyörämarkkinoita 30 prosentin osuudella. Viime vuosina myynti on tuplaantunut joka vuosi, ja vastaavaa kasvua odotetaan vielä kuluvalle vuodelle.

– Kuluttajat ovat ymmärtäneet, että sähköpyörissä ei ole kyse huonokuntoisille tarkoitetuista sähköavusteisista apuvälineistä vaan ajamisen mukavuudesta, uskoo Helkama Velox Oy:n myyntipäällikkö Harri Halme.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .