Professori: Ei ole vaaraa, että Siwojen ja Valintatalojen osto vaikuttaisi hintakilpailuun

Kesko julkisti tänään ostaneensa Siwoista ja Valintataloista tunnetun Suomen Lähikaupan. Kaupalla ei ole vaikutusta hintakilpailuun, joka kiristyi Suomessa tämän vuoden alussa. Näin ennakoi Luonnonvarakeskuksen professori Jyrki Niemi, joka on perehtynyt markkinoiden toimivuuteen.

– En näe, että tämä muuttaisi hintakilpailua kovinkaan paljon. Kuluttajan kannalta ei ole vaaraa, että hintakilpailu katoaisi tämän yrityskaupan takia, Niemi sanoo.

Kesko Oyj julkisti tänä aamuna, että sen tytäryhtiö Ruokakesko ostaa Suomen Lähikaupan osakekannan pääomasijoittaja Tritonilta.

Kahden suurimman kauppaketjun, S-ryhmän ja K-ryhmän yhteinen markkinaosuus nousee entisestään kaupan myötä.

– Tämä tulee olemaan yhä enemmän kahden suuren temmellyskenttä, mutta Lidl säilyy kahden isomman kovana kilpailijana, Niemi muistuttaa.

Hän korostaa, että keskittymisestä voi seurata hyvääkin. Se auttaa ketjuja tehostamaan toimintaansa ja logistiikkaansa, mikä tarjoaa mahdollisuuksia kustannussäästöihin.

– Tavarantoimittajan neuvotteluasema näin keskittyneessä markkinarakenteessa on heikompi kuin olisi, jos kilpailijoita olisi enemmän, Niemi varoittaa.

Hän muistuttaa, että valmistajien ja tavarantoimittajien on käytännössä pakko saada tuotteensa kahden suurimman hyllyyn, jos haluaa myydä niitä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Siwat ja Valintatalot vaihtavat omistajaa – Kesko ostaa Suomen Lähikaupat