Rajusti kasvanut Lidl teki 60 miljoonaa euroa voittoa

Kaupan alan vaikeudet eivät painaneet saksalaisketju Lidliä helmikuussa päättyneellä vuoden pituisella tilikaudella. Lidl Suomen tulos ennen veroja nousi 60 miljoonaan euroon edellisvuoden 41,7 miljoonasta eurosta.

Lidl Suomi kasvatti liikevaihtoaan yli 20 prosenttia; 1?106 miljoonasta eurosta 1?347 miljoonaan euroon, vaikka sillä oli vain yksi  myymälä enemmän kuin edellisellä tilikaudella. Yritys maksoi viime vuonna Suomeen yhteisöveroja 13,7 miljoonaa euroa.

Yrityksen liikevaihto on lähes kaksinkertaistunut Suomessa vuoden 2008 jälkeen. Sillä on nykyisin 142 myymälää. Toimitusjohtaja Lauri Sipposen mukaan tavoitteena on rakentaa 15  myymälää lisää parissa vuodessa.

Lidl julkisti tiedot torstaina esitellessään Laukaan jakelukeskuksen laajennusta, joka valmistuu marraskuussa. Yhtiö toimittaa tiedot kaupparekisteriin syyskuussa.

Ketju nappasi Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan viime vuonna jo 8,1 prosentin osuuden Suomen päivittäistavarakaupasta ja nousi markkinakolmokseksi ohi Suomen Lähikaupan. S-ryhmän osuus oli 45,7 ja K-ryhmän 34,0 prosenttia.

Lue lisää perjantain paperisesta Keskisuomalaisesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.