Reilu kaupan kasvu jatkuu koko ajan

Reilu kauppa, joka rantautui tuotteineen Suomeen 15 vuotta sitten, on kasvanut vuosittain talouden suhdanteista riippumatta.

Tuoreimmat myyntiluvut ovat vuodelta 2012. Se olikin poikkeuksellisen kasvun vuosi. Reilun kaupan tuotteisiin käytettiin Suomessa 152 miljoonaa euroa, kasvua vuoteen 2011 verrattuna oli peräti 48 prosenttia. Kulutus on kasvanut erityisesti kotien ulkopuolella, esimerkiksi ravintoloissa ja kahviloissa.

15 vuotta sitten kaikki oli vielä pientä.

–Kyseessä oli pieni, sympaattinen kansalaisaloite, ja suhtautuminen oli myönteistä, kertoo Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen.

Vuosien varrella Reilu kauppa on noussut Suomessa eräänlaiseksi eettiseksi markkinajohtajaksi, mikä Sivosesta on aikamoinen saavutus. Samalla toimintaa on alettu tarkastella myös kriittisesti, ja sitä Sivonen pitää hyvänä.

–Emme halua maalailla epärealistisia kuvia siitä, että Reilu kauppa poistaa köyhyyden maailmasta tai ettei meillä ole mitään korjattavaa tai kehitettävää. Intressimme on keskustella myös asioista, joita pitää kehittää.

Suurin osa Reilun kaupan saamasta vastaanotosta ja palautteesta on kuitenkin yhä positiivista.

Suklaan kysyntä kasvaa

Suomen markkinoilla on nyt 1785 Reilun kaupan tuotetta joista 1154 on elintarvikkeita. Muista tuoteryhmistä suurin on Reilun kaupan puuvillasta valmistetut tekstiilit.

–Suurimmat tuoteryhmät Suomessa ovat kahvi, banaanit, kukat ja viinit. Kohtalaisen isoja ovat myös puuvilla, hunaja ja sokeri, Sivonen erittelee.

Sen sijaan suklaa ei ole Suomessa iso tuote toisin kuin monissa maissa. Esimerkiksi Britannian myydyin suklaapatukka on Reilun kaupan suklaata.

–Suklaan kysyntä on koko ajan kasvanut, joten suomalaiselle teollisuudelle ja kaupalle on tässä iso mahdollisuus, markkinoilla on tilaa, Sivonen vihjaa.

Pienten toimijoiden lisäksi kaikki neljä suurinta kauppaketjua myyvät Reilun kaupan tuotteita, ja isoilla ketjuilla on niitä myös omien tuotemerkkiensä alla.

Tulos parantunut vuosittain

Reilu kauppa on joka vuosi parantanut tulostaan, vaikka yksittäisiä toimijoita jää myös pois.

Näitä Reilun kaupan jättäneitä on muun muassa S-ryhmän ABC-ketju, joka käytti vuosina 2007–2008 Reilun kaupan kahvia. Ketju perusteli julkisuudessa reilun kahvin jättämistä sillä, että maku ei miellyttänyt asiakkaita.

Iloinen uutinen reilun kahvin ystäville on, että ABC-ketjun ottaa 7. toukokuuta lähtien reilun kahvin takaisin valikoimiinsa.

–Peruskahvin vaihtoehtona valikoimiin tulee joko tummapaahtoinen kahvi tai reilu kahvi. Yksikön vetäjät saavat itse ratkaista, kumman he valitsevat, ABC-ketjun kehitysjohtaja Antti Erikivi kertoo.

Suomen Lähikauppa luopui Reilun kaupan banaaneista Siwojen ykkösbanaaneina vuonna 2011. Päätöstä perusteltiin muun muassa hintakilpailukyvyllä. Kauppiaat voivat edelleen ottaa oman harkintansa mukaan valikoimiin myös reiluja banaaneja.

–Valitettavasti kysyntä on aika lailla hiipunut. Kuluttajat eivät näytä olevan valmiita maksamaan tuotteesta korkeampaa hintaa taloudellisesti heikompina aikoina, viestintäjohtaja Jaana Huttunen arvioi.

Kaikkiaan Siwoissa ja Valintataloissa myytiin Reilun kaupan banaaneja viime vuonna silti kymmeniä tuhansia kiloja.

Suomessa yhdeksän reilua kuntaa

Monet kaupungit ja kunnat ovat lisänneet Reilun kaupan tuotteita ruokapalveluihinsa liikelaitoksiensa kautta.

Näin toimivat muun muassa kunnalliset Espoo Catering ja Helsingin Palmia. Espoo ja Helsinki ovat virallisia Reilun kaupan kaupunkeja. Arvonimen ovat saaneet myös Joensuu, Tampere, Kirkkonummi, Utajärvi, Pori, Lohja ja Riihimäki.

Reilun kaupan kunnat ja kaupungit ovat sitoutuneet poliittisella tasolla edistämään reiluja julkisia hankintoja. Monissa kaupungeissa on aktiivista kampanjatoimintaa, arvonimen hakemisesta on tehty aloitteita ja päätöksiä.

Arvonimen saamiseksi kaupungin omissa tarjoiluissa on käytettävä Reilun kaupan tuotteita. Niitä pitää olla tarjolla myös tietyssä määrässä kahviloita, ravintoloita ja hotelleja. Lisäksi pitää olla kannatustyöryhmä, joka edistää ja koordinoi asiaa.

Kaupungin pitää osallistua vastuullisen kuluttamisen teemoista viestittämiseen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Osittain reilu madaltaa valmistajien kynnystä

Uusimmat

Talous

Liki 5 000 osakeyhtiötä ja osuuskuntaa uhkaa poisto kaupparekisteristä – mukana kohuhieroja Marko Yrjövuoren konsulttiyhtiö ja yli 130 keskisuomalaista, katso lista

Suomen Kotidatan työntekijöiden lakko alkoi – "Yritys on venyttänyt asiaa niin pitkälle, ettei toimihenkilöille jäänyt muuta mahdollisuutta kuin taistella oikeuksistaan"

Uudet matkustusrajoitukset purevat – Finnair vähentää vuoroja

Alko hyötyi koronasta – myynti kasvoi huimasti

Fortum tulee Jyväskylän seudun jätekierrätykseen – Yhteistyö Mustankorkean tytäryhtiön kanssa tavoittelee yritysasiakkaita

Yksi Jämsän tunnetuimmista vaateliikkeistä aloitti loppuunmyynnin: "On suuri ilo palvella toista ihmistä hyvin" – liike ehti palvella paikkakunnalla 86 vuotta

OP ja Hope ry:n keräyksestä koulureppu yli 3 800 koululaiselle – Keski-Suomessa reppuja jaettiin 420

Korona veti ravintolajätti NoHo Partnersin rumille pakkasluvuille – toimitusjohtaja: "Tulos on odotuksia positiivisempi"

Suurin osa kuohulaisesta Mecamiehet Oy:sta myytiin toisen keskisuomalaisen konepajan omistajille

OP:n käyttötileille tulee kuukausimaksu – muutos ei koske kaikkia asiakasryhmiä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.