Sähkösopimuksen kauppaaja voi soittaa Aasiasta – Suomen Energiayhtiöstä ennätysmäärä valituksia

Suomen Energiayhtiön (SEY) sähkösopimuksia on myyty kuluttajille puhelimitse Thaimaasta käsin, kertoo uusi Kuluttaja-lehti. Samaan aikaan yritystä koskevien valitusten määrä on räjähtänyt ennätyslukemiin.

Pelkästään alkuvuoden aikana SEY:stä tuli kuluttajaviranomaisille 573 valitusta ja viime vuonna lähes 400 valitusta. Valituksia tulee enemmän kuin kaikesta muusta puhelinmyynnistä yhteensä.

Useimmat valitukset koskevat sitä, että asiakas ei ole tiennyt tehneensä sitovaa sähkösopimusta. Puhelinmyyjät ovat myös antaneet ymmärtää, että SEY toimii yhteistyössä asiakkaan paikallisen sähköyhtiön kanssa, vaikka se ei ole totta.

SEY:n puhelinmyyntiä ja sopimusten voimassaoloa koskevat riidat työllistävät myös muita sähköyhtiöitä ja energiaviranomaisia. Pieniä ja keskikokoisia sähköyhtiöitä edustava Paikallisvoima ry harkitsee SEY:n haastamista markkinaoikeuteen.

Kuluttaja haastatteli artikkelissaan myös kahta SEY:n sähkösopimuksia Thaimaassa myynyttä suomalaismiestä. Miesten mukaan SEY:n alihankkijana toiminut työnantaja ohjeisti heitä antamaan asiakkaille harhaanjohtavaa tietoa sopimusten sitovuudesta ja hinnoista. Miehet työskentelivät Thaimaassa ilman työlupia ja -sopimuksia. He esiintyivät puhelimessa tekaistuilla nimillä.

SEY kiistää väärinkäytökset, mutta myöntää, että sen sähkösopimuksia on myyty Thaimaasta käsin huhtikuuhun 2014 asti. Suomalaismiesten työnantaja ei SEY:n mukaan ole ollut sen yhteistyökumppani.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.