S-ryhmän tulos parani ja myynti kasvoi – hintojen laskeminen heikensi tuloksia osassa osuuskaupoista

S-ryhmän operatiivinen tulos nousi viime vuonna 355 miljoonaan euroon, kun se oli toissa vuonna 344 miljoonaa euroa. Veroton vähittäismyynti kasvoi 2,2 prosenttia 11,5 miljardiin euroon.

SOK:n pääjohtajan Taavi Heikkilän mukaan hyvää kehitystä oli kautta linjan, mutta erityisesti hotellipuoli meni vahvasti eteenpäin.

–  Suomeen on tullut paljon myös ulkomaalaisia turisteja erityisesti pääkaupunkiseudulle ja Lappiin, he ovat olleet hyviä vetureita sillä puolella. Suurin parannus meillä tapahtui SOK:n oman liiketoiminnan ympärillä, siellä erityisesti hotellit petrasivat, ja lähialueiden, Venäjän ja Viron liiketoimintojen tulos parani.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi Suomessa viime vuonna 4,8 prosenttia toissa vuodesta. Kauppaketju ennakoi, että sen markkinaosuus nousi viime vuonna.

–  Bkt:n odotetaan laskevan hieman, ja sitä kautta tämä vuosi on ehkä vähän edellistä haastavampi. Päätoimialalla aiomme olla entistä hintakilpailukykyisempiä eli tehokkaampia, jotta voimme edelleen halpuuttaa ja toisaalta parantaa tarjontaamme.

Tehokkuutta tuovat esimerkiksi SOK:n täysautomatisoitu logistiikkakeskus ja energiakustannusten pienentäminen.

–  Uudet tekniikat esimerkiksi kauppojen kylmälaitteiden osalta menevät koko ajan eteenpäin ja kuluttavat merkittävästi vähemmän sähköä.

Kasvua hintoja laskemalla

Pääjohtaja painottaa, ettei hintojen laskeminen ole poissa tuottajille maksetusta hinnasta.

–  Siitä ehkä yksi hyvä esimerkki on se, että teollisuus ei edes tiedä, milloin laskemme omaa hintatasoa ja halpuutamme. Olemme käyneet hintaneuvottelut teollisuuden kanssa erikseen, mutta laskemme hintaa, kun olemme pystyneet parantamaan omaa tehokkuuttamme.

Alueosuuskauppojen operatiivinen tulos putosi 296 miljoonaan euroon edellisvuoden 302 miljoonasta eurosta. Osa osuuskaupoista ei ole kyennyt säästämään muista toiminnoista hintojen laskun ohella.

–  Halpuutuksen kautta meidän kate on laskenut päätoimialalla, ja jos kustannuksia ei ole vastaavasti onnistuttu säästämään, ovat tulokset joillakin heikentyneet, Heikkilä kertoo.

Hänen mukaansa osuuskaupat ovat kuitenkin sitoutuneet hintojen laskemiseen.

–  Enemmän vaihtelut osuuskauppojen tuloksissa riippuvat siitä, miten kukin osuuskauppa on pystynyt hakemaan tehoja. Siellä meillä on vielä liian paljon kirjavuutta.

Osuuskaupat maksoivat viime vuonna bonuksia jäsenilleen yhteensä 329 miljoonaa euroa. Asiakasomistajaa kohti rahaa maksettiin keskimäärin 157 euroa. Bonusten lisäksi summaan sisältyivät maksutapaetu, ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko.

Asiakasomistajatalouksia oli vuoden lopussa 2  398  000. Vuosi sitten heitä oli 2  356  000.

Pientuottajille suoramyyntimahdollisuus

S-ryhmä aloittaa tänä vuonna kokeilun, jossa pientuottajille tarjotaan mahdollisuus myydä tuotteitaan suoraan asiakkaille S-ryhmän verkkokaupassa. Asiakkaat voisivat tilata tuotteet verkkokaupassa tuottajilta ja hakea ne kaupan noutopisteeltä.

Toimintamallissa tuottaja hinnoittelee tuotteensa itse, ja S-ryhmä perii tuottajalta ainoastaan välityspalkkion.

–  Emme ole päättäneet, onko komissiota tässä alkuvaiheessa. Komission toimiva taso selviää varmaan pilotin aikana: mitä maksavat meille syntyvät kustannukset ja millä hinnalla lopputuotteelle on kysyntää.

Pilotissa ovat mukana pääkaupunkiseudun HOK-Elanto, Pirkanmaan Osuuskauppa ja Satakunnan Osuuskauppa.

---

Korjattu aiempaa uutista klo 18:

S-ryhmä ennakoi markkinaosuutensa kasvaneen viime vuonna, ei tänä vuonna. Vuoden lopussa oli 2  398  000 asiakasomistajataloutta, ei asiakasomistajaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.