Sanoma kohensi tulostaan selvästi  –  kannattavuus parani kaikissa liiketoimintaryhmissä

Mediakonserni Sanoman operatiivinen liiketulos nousi loka-joulukuussa 18 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 4 miljoonasta eurosta. Myös koko vuoden operatiivinen liikevoitto kohosi 197 miljoonaan euroon 179 miljoonasta eurosta.

–  Vankan taloudellisen asemamme ansiosta palasimme kasvun tielle ja kerroimme vuoden aikana useista yritysostoista, kertoo toimitusjohtaja Susan Duinhoven tulostiedotteessa.

Kannattavuus parani kaikissa kolmessa liiketoimintaryhmässä. Esimerkiksi Suomessa Helsingin Sanomat ja Ruutu lisäsivät digitaalisia tilauksiaan.

–  Digitaalisten tilausten kasvu kompensoi painetun median laskua, ja näimme uusien ja nuorempien yleisöjen löytävän uudet tuotteemme, kuten digitilauksen täydennettynä painetulla HS Viikko -lehdellä, Duinhoven sanoo.

Digitaalisen mainonnan kasvu ei kuitenkaan pystynyt täysin kompensoimaan painetun mainonnan volyymien laskua.

Hollannin yksikön vuotta Duinhoven kuvaa erityisen vahvaksi. Kannattavuus parani merkittävästi.

–  Jatkoimme liiketoimintojemme fokusoimista ja myimme sekä naistenlehtien tuotevalikoimamme että sisältömarkkinointiliiketoimintamme Belgiassa.

Lupaavia yritysostoja

Oppimateriaaleissa tiimit Puolassa ja Suomessa ovat Duinhovenin mukaan onnistuneet erityisen hyvin viime vuosina toteutettujen opetussuunnitelmauudistusten kanssa.

–  Teimme vuonna 2018 lupaavia yritysostoja, ja organisaatiomme on nyt hyvin valmistautunut tulevaan vuoteen, hän arvioi.

Sanoman hallitus esittää osingon nostamista 0,45 euroon 0,35 eurosta osakkeelta.

Sanoma on STT:n pääomistaja.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 1 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .