Sanomalehtien lukeminen on lisääntynyt

Sanomalehdillä on aikaisempaa enemmän lukijoita, kertoo uusin Kansallinen Mediatutkimus (KMT). Tutkimuksen mukaan kokonaistavoittavuus on noussut 3,9 prosenttia 12,6 miljoonaan lukijakontaktiin. Tutkimus kohdistuu syksyyn 2013 ja kevääseen 2014, ja sitä edellinen tutkimus kattaa koko viime vuoden.

Bruttotavoittavuudessa on laskettu yhteen painettujen sanomalehtien numeroiden keskimääräiset ja sanomalehden digitaalisten versioiden viikoittaiset lukijamäärät.

Kokonaistavoittavuuden kasvua selittää lehtien digitaalisten versioiden suosio. Tietokoneella, matkapuhelimella tai tabletilla sanomalehtiä lukevien määrä on noussut 7,1 prosenttia. Kaupunki- ja noutopistelehtien digitaalisissa versioissa kasvu on jopa 15,2 prosenttia.

– Sanomalehdet ovat panostaneet voimakkaasti digitaalisten palveluidensa kehittämiseen. Sanomalehtiä luetaan yhä useammin ja useammalla tavalla, toteaa Sanomalehtien Liiton kuluttaja- ja mediamarkkinoinnin johtaja Sirpa Kirjonen.

Painettujen lehtien lukijamäärät ovat vähentyneet, paitsi kaupunki- ja noutopistelehtien lukijamäärät ovat nousseet 3,7 prosenttia.

– Ihmiset luopuvat jonkin verran tilattavista lehdistä. Heillä on kuitenkin tarve lukea painettua lehteä, ja he siirtyvät lukemaan kaupunkilehtiä, kommentoi Keskisuomalainen Oyj:n toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.

Keskisuomalainen-konsernista tuli kaupunkilehtien markkinajohtaja, kun se osti Suomen Lehtiyhtymän keväällä 2013.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.