Sanomalehtien mainossiivu kapenee

Painettujen sanomalehtien osuus mainosmarkkinoista on kutistunut. Muutamassa vuodessa sanoma- ja kaupunkilehtien siivu on pienentynyt sekä suhteellisesti että reaalisesti, ilmenee TNS Gallupin tutkimuksesta.

Paperilehtien osuus oli vielä muutama vuosi sitten yli puolet, mutta on nyt pudonnut lähemmäksi 40:tä prosenttia. Koko mainonnan volyymi on edelleen pienempi kuin vuonna 2008 ennen lamaa.

Kehityksen odotetaan jatkuvan, sillä mainonta lisääntyy verkossa nopeammin kuin muissa medioissa. Suomalaiset mediatalot pyrkivät täydentämään tulovirtaansa verkosta.

Osa verkossa liikkuvasta mainosrahasta jää kuitenkin arvioiden varaan, sillä esimerkiksi Google ja Facebook eivät paljasta, paljonko ne keräävät suomalaista mainosrahaa.

Suomessa käytettiin erilaiseen verkkomainontaan tammi-kesäkuussa arviolta jo yli 100 miljoonaa euroa. Tämä ilmenee verkkomainontajärjestö IAB:n keräämistä tiedoista.

IAB:n mukaan tapoja käyttää nettiä mainosvälineenä on niin monta, että kokonaiskuvaa on hankala luoda.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.