Siwat ja Valintatalot vaihtavat omistajaa – Kesko ostaa Suomen Lähikaupat

Keskon pääjohtaja Mikko Helander ei halua arvioida, miten Suomen Lähikaupan siirtyminen Keskon omistukseen vaikuttaa myymäläverkostoon.

Selvyyttä ei ole myöskään siitä, mitä Pins- ja K-plussa -kanta-asiakasjärjestelmille tapahtuu. Tukkukauppa Tuko Logisticsin asema on niin ikään auki.

– Odotamme kilpailuviranomaisten päätöstä, Helander vastasi lähes kaikkiin tulevaisuutta koskeviin kysymyksiin tiedotustilaisuudessa.

Suomen Lähikaupan henkilöstökään ei saa mitään lupauksia. Yhtiön toimitusjohtaja Ralf Holmlund sanoo kuitenkin uskovansa, että vakavarainen ostaja antaa myös henkilöstölle uusia mahdollisuuksia.

Selvää kuitenkin on, että yhden kauppaketjun putoamisella pois on kilpailuvaikutuksia. Jäljelle jäävät markkinajohtaja S-ryhmä, vahvistuva Kesko ja nopeasti kasvava Lidl.

Kilpailuviranomaisilla saattaakin olla visainen tehtävä tutkia, mitä vaikutuksia kaupalla on kilpailutilanteeseen päivittäistavarakaupassa.

K-ryhmä on 33 prosentin markkinaosuudeltaan ylivoimainen Siwoja ja Valintataloja pyörittävään Suomen Lähikauppaan nähden. Sen osuus on pudonnut vajaaseen 7 prosenttiin.

Tilanne on kuitenkin tasaisempi, kun otetaan huomioon kauppojen koko. Suomen Lähikaupalla on 643 lähikaupoiksi luokiteltua Siwaa ja Valintataloa. Keskon lähikauppaverkosto käsittää noin 600 K-ruokakauppaa.

Monet niistä sijaitsevat vierekkäin tai lähietäisyydellä.

Siwoja tai Valintataloja sijaitsee kuitenkin myös paikoilla, joiden lähellä ei ole K-kauppaa. Helanderin mukaan yrityskauppa nopeuttaakin Keskon tavoitetta kasvaa kannattavasti päivittäistavarakaupassa.

– Suomen Lähikaupalla on erinomaisia liikepaikkoja, hän painottaa.

Painopiste lähikaupoissa

S-ryhmä on päivittäistavarakaupassa kaukana Keskon edellä noin 46 prosentin osuudella. Helander ei odota, että Suomen Lähikauppa toisi automaattisesti 7 prosentin lisäystä K-ryhmän osuuteen. Tavoite on yli 35 prosenttia.

– Pyrimme kasvattamaan maltillisesti markkinaosuuttamme.

Kesko oli jo ennen yrityskauppaa panostamassa lähikauppoihin, joita ollaan uudistamassa.

– Nyt painopiste on lähimarkkinoissa, Helander kertoo.

Hänen mukaansa taustalla on väestön ikääntyminen, kaupungistuminen ja yhden henkilön talouksien määrän kasvu, mikä tarkoittaa entistä yksilöllisempää kuluttajakäyttäytymistä ja lähikauppojen merkityksen vahvistumista.

Suomen Lähikauppa ehti myös aloittaa oman myymäläverkostonsa uudistamisen samasta syystä. Yhtiö kertoi maaliskuussa muuttavansa Valintatalot Siwoiksi.

Helanderin mukaan Suomen Lähikaupan osto nopeuttaa lähikauppoja koskevan strategian toteutusta. Kesko odottaa saavansa kaupasta myös merkittäviä synergiaetuja.

Myyjänä pääomasijoitusyhtiö

Kesko saa tappiollisen Suomen Lähikaupan halvalla. Velaton kauppahinta on 60 miljoonaa euroa. Valtaosa Siwoista ja Valintataloista toimii vuokralla, joten seiniä ei tarvinnut ostaa.

Suomen Lähikaupan juuret ovat työväen osuuskaupoissa. E-liikkeet siirtyivät historiaan vuonna 1992 punapääoman konkurssin myötä. Myöhemmin entiset E-kaupat kiersivät vuonna 1994 perustetulle Tradekalle, jonka nimi muuttui Suomen Lähikaupaksi vuonna 2008.

Välivaiheiden kautta yhtiö myytiin vuonna 2013 pääomasijoitusyhtiö Tritonille, joka myy nyt kaupat edelleen Keskolle.  

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskon Helander: Kiristynyt kilpailu yksi syy Lähikaupan ostoon

Professori: Ei ole vaaraa, että Siwojen ja Valintatalojen osto vaikuttaisi hintakilpailuun