St1:n pääomistaja: Sähköautot eivät korvaa polttomoottoria – "Maailmasta ei löydy niin paljon mineraaleja"

Energia- ja polttoaineyhtiö St1:n pääomistaja Mika Anttonen uskoo, että polttomoottoriautoilla on hyvä tulevaisuus.

– Varmasti sähköautojakin tulee olemaan, mutta polttomoottoriautoista luopuminen ei ole realistista. Maailmasta ei löydy niin paljon mineraaleja, että kaikki liikenne voitaisiin sähköistää.

Anttonen ei kuitenkaan tuottaisi polttoaineita nykymalliin, vaan pitää ratkaisuna power-to-x-tekniikkaa, jolla energiajärjestelmä voitaisiin muuttaa uusiutuvaksi.

Power-to-x-teknologiaa voidaan soveltaa synteettisten, fossiilisia korvaavien polttoaineiden valmistukseen. Raaka-aineiksi tarvitaan hiilidioksidia ilmasta, vetyä vedestä tai typpeä ilmasta. Polttoaine valmistetaan paikan päällä tuotetun aurinko- tai tuulisähkön avulla.

– Power-to-x:n parhaita puolia on, ettei koko maailmaa tarvitse rakentaa uudestaan. Uusiutuvasta sähköstä voidaan tehdä monia erilaisia energiahyödykkeitä, kuten synteettisiä öljyjä, jotka sopivat jo nykyisiin käyttöliittymiin.

Esimerkiksi metaania ja metanolia voidaan käyttää nykyisten laivojen, kuorma-autojen ja henkilöautojen moottoreissa, mikä säästää investointeja.

 

Anttonen ei pidä biopolttoaineita ratkaisuna, sillä niihin ei riitä raaka-aineita kuin paikallisesti.

– Suuri usko biopolttoaineisiin on johtanut siihen, että maailman toiselta puolelta kuskataan raaka-aineita Pohjoismaihin.

Pohjoismaissa myytävää biodieseliä on tehty esimerkiksi kiinalaisesta paistinrasvasta. Myös St1 joutuu lainsäädännön takia tekemään 150 miljoonan euron investoinnin Göteborgiin, jonne raaka-aineet hankitaan ympäri maailmaa.

– Tiedämme, ettei investointi laske ilmakehän hiilidioksidipitoisuutta. Mutta kun laki sanoo, että lisätään biopolttoainetta, me lisäämme.

 

Ilmastokeskustelussa menevät Anttosen mielestä isot ja pienet asiat sekaisin.

– Suurimmalla osalla päättäjistä ei ole realistista kuvaa siitä, missä mennään.

Anttosen mukaan tehtävissä on paljon, mutta maapallon lämpenemistä ei pysäytetä siinä aikataulussa, mitä kansainvälinen ilmastopaneeli IPCC esittää.

– En kiistä IPCC:n tutkimusfaktoja, mutta 1,5 asteen skenaario on aikataulultaan täysin mahdoton.

Maailmalla vajaat 80 prosenttia primäärienergiasta tehdään edelleen fossiilisilla polttoaineilla. Viime vuonna uudesta kapasiteetista 70 prosenttia oli fossiilista, eikä tilanne ole muuttunut tänä vuonna.

– Viime vuonna uusiutuvan energian investoinnit olivat 340 miljardia dollaria. Jotta oltaisiin puolentoista asteen uralla, niiden olisi pitänyt olla 3 500 miljardia taalaa. Ajatus siitä, että volyymi kymmenkertaistettaisiin, on vailla todellisuuspohjaa.

–  Meillä on oikeasti edessä iso investointiurakka, joka vie aikaa. Urakkaa ei yhtään helpota se, että väestön määrä koko ajan kasvaa ja kaikki haluavat parempaa elintasoa. Maailman energiajärjestelmä on kuin liikkuva juna, josta pitäisi vaihtaa junan liikkuessa kaikki osat.

Anttosen mukaan tarvitaan kaksi isoa asiaa.

– Tarvitaan uusiutuva energiajärjestelmä, jossa hiili kiertää. Tarvitaan myös hiilen sidontaa maaperään, minkä ansiosta pitkällä ajalla hiilidioksiditasapaino saadaan kuntoon. Tämä tapahtuu yhteyttävien kasvien kautta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .