Stemma-ketju vetää lisää kauppiaita

Yksityisten huonekalukauppiaiden omistama Stemma-huonekaluketju laajenee, kun ketjujen ulkopuoliset liikkeet hakevat yhteistyöstä voimaa kilpailuun.

– Stemma on tällä hetkellä Suomessa ainoa huonekaluketju, joka kasvaa ja laajentuu voimakkaasti, Stemma Oy:n toimitusjohtaja Henri Kumpulainen sanoo.

Jyväskylässä toimiva yhtiö huolehtii katto-organisaationa ketjumarkkinoinnista, mallistosta, logistiikasta ja yhteishankinnoista sekä hallinnoi Stemma-brändiä. Se työllistää seitsemän henkilöä.

Stemma-liikkeitä on tällä hetkellä 48. Määrä kasvoi loppukesällä, kun ketjuun liittyi kaksi uutta myymälää, Lahti ja Iisalmi.

Vuonna 2012 ja alkuvuonna 2013 ketjuun liittyi kolme uutta myymälää – Tampereella, Raisiossa ja Rovaniemellä.

Stemma-huonekaluketjun yhteenlaskettu liikevaihto oli viime vuonna noin 53 miljoonaa euroa.

Uusien myymäläpaikkakuntien lisäksi vuoden aikana viiden eri paikkakunnan kauppiaat ovat päättäneet keskittyä Stemma-brändin alle jättäen pois muut rinnalla olleet edustukset.

Nämä paikkakunnat ovat Joensuu, Kajaani, Hamina, Varkaus ja Pieksämäki.

– Ketjujen osuus kasvaa huonekalukaupassa koko ajan, Kumpulainen sanoo.

Villejä, ketjuihin kuulumattomia huonekaluliikkeitä on kuitenkin runsaasti.

Stemma-ketju on toiminut 39 vuotta. Jokaisessa liikkeessä on yksityinen ja paikallinen yrittäjä.

Tällä hetkellä Stemman mallistosta noin 55 prosenttia tulee kotimaasta, 30 lähialueilta ja 15 prosenttia Kaukoidästä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.