Suomalaiset vaatefirmat pärjäsivät kehnosti vastuullisuusvertailussa

Suomalaiset vaateyritykset ovat saaneet heikot pisteet kansainvälisessä vastuullisuusarvioinnissa, kertoo Eettisen kaupan puolesta -yhdistys. Parhaiten vertailussa pärjäsi lastenvaatevalmistaja Papu Design, joka ylsi rankabrand.org -sivustolla toiseksi parhaaseen luokkaan eli B-kategoriaan.

Rankabrandin vertailu keskittyy siihen, miten avoimesti vaatemerkit kertovat toimistaan vastuullisen tuotannon varmistamiseksi. Vertailussa on mukana 1  500 vaatemerkkiä.

Alimpaan luokkaan päätyivät muun muassa Halti, Reima, Nanso, Pola, Gugguu, Luhta ja Rukka. Näistä Luhta ei vastannut selvityksen tekijöiden yhteydenottoihin.

Selvityksen mukaan kaikilla mukana olleilla yrityksillä on edelleen paljon parantamisen varaa vastuullisuuden osalta. Erityisesti riskimaissa vastuullinen tuotanto edellyttää tiukkoja toimia ja mittareita työolojen parantamiseksi ja elämiseen riittävien palkkojen varmistamiseksi. Myös ilmastovaikutusten minimoimisessa riittää tekemistä. Kuluttajat kaipaavat enemmän tietoa ostamiensa tuotteiden alkuperästä, mutta lupausten sisältöä on vaikea arvioida.

–  Kuluttajan on käytännössä mahdoton arvioida yritysten ympäripyöreitä vastuullisuuslupauksia. Vastuullisen yrityksen on kerrottava täsmällistä tietoa siitä, mitä se tekee vastuullisen tuotannon varmistamiseksi, kommentoi selvityksen kirjoittanut Maija Lumme tiedotteessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.