Takuuaika ei pääty kaupan konkurssiin

Viallisen tuotteen takuuaika ei pääty, jos vähittäismyymälä menee konkurssiin. Kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki kehottaa konkurssitilanteissa lähettämään viallisen tuotteen suoraan maahantuojalle tai tuotteen valmistajalle.

Hakamäen mukaan asiasta kannattaa tehdä mahdollisimman pian reklamaatio esimerkiksi sähköpostilla. Viivyttely voidaan myöhemmin tulkita siten, että kuluttaja on hyväksynyt tuotteen virheen.

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg muistuttaa, että aina kyse ei ole pelkästään tuotteen takuuajasta, koska tiettyjen osien pitäisi kestää koko tuotteen käytön ajan.

- Esimerkiksi jääkaapin kompressorin kuuluu kestää koko tuotteen elinkaaren ajan, mutta termostaatin ei.

Hakamäen ja Ståhlbergin mukaan kuluttajien tietoisuus omista oikeuksistaan on vahvasti jakaantunut. On niitä, jotka tietävät asioista paljon, sekä niitä, jotka eivät tiedä yhtään mitään.

- Jos pesukone hajoaa vuoden päästä ostamisesta, on selvää, että sen pitäisi kestää kauemmin, Hakamäki sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.