Talvinen sää on vilkastuttanut suksikauppaa – hiihtosukset myyvät kuin häkä

Eniten myydään perinteisiä pitokarvasuksia.

Suksikauppa käy nyt niin vilkkaana, että esimerkiksi Keuruun Sportia-urheiluliikkeen kauppias Harri Takanen ei ehdi ensimmäisellä puhelinsoitolla keskustella toimittajan kanssa.

– Tässä on menty kuin kieli vyön alla, sukset ovat käyneet välipäivistä saakka kuin häkä kaupaksi, Takanen sanoo.

Yrittäjä toteaa, että luonto on armoton. Se päättää siitä, kuinka hyvin kauppa käy.

– Viime talvena tähän aikaan oli vielä musta maa, joten suksia ei myyty juuri lainkaan. Koko talvena meni yhteensä noin 70 paria. Tänä vuonna olemme jo tähän mennessä myyneet satakunta suksiparia. Tulemme kasvattamaan myyntiämme reilusti.

Siinä missä viime talvena monen urheilukaupan varastossa tavaraa riitti loppuun saakkaa, on tilanne tällä hetkellä eri.

– Tänä talvena on pitänyt kiireesti tilata lisää hiihtovälineitä: suksia, monoja, sauvoja ja voiteita.

Suksimyynnin huippuvuosista ollaan vielä kaukana

Ei siis ihme, että säpinää on myös Jyväskylässä toimivalla markkinointi- ja maahantuontiyhtiö Normarkilla. Toimitusjohtaja Saku Kulmalan mukaan erityisen hyvin kauppa käy Keski- ja Pohjois-Suomessa, eteläisessä Suomessa ei niinkään.

– Kyllähän sen näkee, että hiihtoladuilla on monin paikoin paljon väkeä ja parkkipaikat ovat ihan täynnä. Voisi sanoa, että hiihtoinnostus näkyy siellä, missä on lunta eli Lahdesta ylöspäin.

Normarkin tukun kautta kulkevat kauppoihin ympäri maata samaan konserniin kuuluvan Peltosen sukset sekä muita hiihtovälineitä ja -voiteita.

– Kaupat tekevät ennakkotilauksia noin kuusi kuukautta ennen varsinaista sesonkia. Kun tavara loppuu kaupoista, se näkyy meillä täydennystilauksina, joita on tullut viime viikkoina paljon. Olemme vuoden takaisesta myynnistä kymmeniä prosentteja edellä.

Kulmala muistuttaa, että reippaasta kysynnästä huolimatta suksimyyntien huippuvuosista ollaan edelleen kaukana.

– Hyvinä vuosina Suomen kokonaismarkkina oli yli 200 000 suksiparia, vähälumisina vuosina luku on jäänyt alle 100 000:aan. Uskon, että tänä vuonna myydään reippaasti yli 100 000 sukset.

Yli kolmekymppiset melivät hiihtämään

Niin Keuruun Sportiassa kuin Jyväskylän Tourulan Intersportissa on myyty valtaosin perinteisiä suksia. Luistelusuksien kysyntä on ollut vähäistä. Urheiluvälinemyyjä Arsi Välivaara Tourulan Intersportista kertoo, että suksikaupoille houkuttelee sään lisäksi pitokarva- eli skinisukset.

– Moni haluaa täydentää välinevarastoaan pitokarvasuksilla. Meiltä on haettu tänä talvena satoja suksipareja, joista lähes kaikki ovat perinteisiä skinisuksia, Välivaara sanoo.

Pitokarvasuksien toiminta perustuu pitoalueen mohairkarvaan. Helppokäyttöiset ne ovat siksi, etteivät sukset tarvitse pitovoitelua ja monet niistä soveltuvat kaikkiin sääolosuhteisiin.

Välivaaran mukaan eniten sivakoimaan mielivät reilu kolmekymppiset ja sitä vanhemmat.

– Voitelua vaativien perinteisten suksien myynti on käytännössä nolla. Muutama hassu pari on myyty, mutta käytännössä niiden osuus on mitätöntä.

Välivaara ohjeistaa, että suksia ostaessa on tärkeä ottaa huomioon kaksi asiaa.

– Sukset pitää valita sen mukaan, miten paljon hiihtää ja mikä on kehon paino. Oleellista on se, että suksen jäykkyys on valittu oikein. Normaalilla voideltavalla suksella voi vähän paikata asiaa, mutta pitokarvasuksissa jäykkyys pitää saada kohdalleen.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 1 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .