Telakan pääluottamusmies: Omistajat palauttavat uskottavuuden

Turun telakan pääluottamusmies Jari Aalto otti riemuiten vastaan uutisen telakkakaupasta ja laivatilauksista.

- Parempaa uutista ei voi olla. Ei ole viime vuosina positiivisia uutisia ollut telakkarintamalla. Tarpeeksi kauan kun jaksaa odottaa, niin paistaa se aurinko risukasaankin, ja tänään on oikein lämpimästi paistanut.

Uudet omistajat eli valtio sekä Meyer Werft tuovat Aallon mukaan Turkuun uskottavuutta, jota telakalla ei ole viime vuosina ollut.

- Tämä päivä palautti Turun ja laivanrakennuksen sinne kärkipaikoille, minne se kuuluukin. Luulen, että aika monen varustamon luottamus palautui.

Aalto on lähes varma, että telakalle palkataan lisää työntekijöitä. Ensin töihin palaavat kuitenkin lomautetut, joista työntekijöitä on tällä hetkellä noin 350 ja toimihenkilöitä noin 50.

Metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto ennustaa Turun telakalle valoisaa tulevaisuutta. Hänen mukaansa suomalaisilla on nyt kaikki edellytykset menestyä.

Varsinais-Suomen telakkatyöryhmää johtava maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo (kok.) kertoo olevansa erittäin tyytyväinen Turun telakkaa koskevaan kauppaan.

Työministeri Lauri Ihalainen (sd.) pitää Turun-telakan ostoa tuloksena valtion pitkäjänteisestä työstä. Hänen mukaansa työn tarkoituksena on ollut löytää kestävä ja liiketaloudellisesti kannattava omistusratkaisu.

Ihalainen muistuttaa, että Suomen valtion sijoitusyhtiön Teollisuussijoituksen omistuksen tarkoituksena on toimia käynnistysvaiheen moottorina. Hän kertoo tiedotteessaan myös, että osapuolet ovat sopineet merkittävistä investoinneista telakalle.

Meyer Werftin toimitusjohtaja Jan Meyer sanoi tiedotustilaisuudessa, että prosessi oli monimutkainen, mutta se oli sen arvoista.

Suomen valtio ja saksalainen Meyer Werft ostavat Turun-telakan korealaiselta STX:ltä. Suomen valtio omistaa telakasta Teollisuussijoituksen kautta 30 prosenttia. Meyer Werftin osuus on 70 prosenttia.

Merenkulkutalouden emeritusprofessori Jorma Taina uskoo, että telakan kauppahinnassa on näkynyt tilausten puute.

- Kauppahinta pidetään tarkoituksella salassa, koska se on todennäköisesti ollut melko alhainen, Taina arvioi STT:lle.

- Kun kauppa tehtiin, tilauskirjassa ei ollut yhtään laivaa. Kuka ostaa tyhjän telakan?

Meyer Werftiä telakka kuitenkin kiinnosti, koska Tainan arvion mukaan saksalaisyhtiötä houkutteli iso Turun telakka-allas.

- He saavat rakennusaltaan, jossa voi tehdä maailman suurimpia risteilijöitä. Minun käsitykseni mukaan Meyer on juuri siksi ongella, että se pyytää isoa kalaa. Samalla Meyer voi kilpailla ranskalaisten kanssa, joilla on maailman suurin allas.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.